Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

donderdag 16 mei 2013

Gastcolumn bij Sestra: Hoera!!

Er is weer een nieuwe column van me bij Sestra online gekomen.

Hoe belangrijk is een verjaardag voor een kind? Ik weet nog goed hoe het voelde als je bijna jarig was. Al weken van te voren begon ik met vragen wat ik kreeg, struinde ik de kasten af en vond niks ;-). Dacht na over het trakteren en veranderde tig keer van idee en weer terug. Dreef m'n ouders vast tot wanhoop met m'n blijde spanning. Door de jaren heen veranderde dat en ieder jaar gaat er iets meer van die bijzondere glans af.....


Hoe vieren jullie de verjaardagen in jullie gezin?
Eigen tradities ontwikkeld?

Update 13-12-2013
ivm de vernieuwde sestra site zijn mijn blogs voor hen niet meer terug te lezen 
hieronder heb ik ze daarom geplaatst, zodat ze nog wel te lezen zijn




Hoera!!!









Verjaardag...
Hoe belangrijk is een verjaardag voor een kind.
Ik weet nog goed hoe het voelde als je bijna jarig was. Al weken van te voren begon ik met vragen wat ik kreeg, struinde ik de kasten af en vond niks ;). Dacht na over het trakteren en veranderde tig keer van idee en weer terug. Dreef m’n ouders vast tot wanhoop met m’n blijde spanning. Door de jaren heen veranderde dat en ieder jaar gaat er iets meer van die bijzondere glans af.

Bij onze kinderen...
Als je volwassen bent ben je bijna die buikpijn vergeten die je als kind had. Dat zie je langzaam weer terug komen als je kinderen krijgt. De eerste jaren snappen ze er nog niks van en met de jaren begint het besef te groeien.
Heerlijk om daar een onderdeel van te mogen zijn. Mee te mogen genieten... van die vragen, waar je niet moe van wordt... de traktatiewijzigingen die je helemaal snapt...de buikpijn en het niet kunnen slapen van te voren...de blijde gezichtjes op de dag zelf... het gescheur van het papier... de verbazing, de blijdschap.
Heerlijk!

Terugblik...
De avond voor de verjaardag en of op de verjaardag zelf moet ik altijd even terug denken aan de bevalling. Even terug denken aan dat kleine afhankelijke hoopje op je buik, nog maar net uit je buik. De vertedering, de liefde, de blijdschap...
Maar ook het afgelopen jaar gaat door onze gedachten. Wat zijn ze groot geworden, wat hebben ze veel geleerd, wat hebben we een goede tijd gehad. Kortom een dag vol met dankbaarheid en blijdschap.

Tradities maken...
Het leuke aan een eigen gezin hebben is dat je samen je eigen tradities kan maken. Wat deden ze vroeger bij jou thuis? Dit deden we bij mij thuis altijd. Leuk om het over te hebben en samen een eigen weg inslaan.
Zo hebben wij de traditie dat we ontbijten met croissantjes en veel aardbeienjam. Hier zijn we mee begonnen omdat onze oudste het zo lekker vond en ja op je verjaardag mag je verwend worden. Het jaar daarna deden we het nog eens en het jaar daarna, ‘’eiste meneer... (jawel) croissantjes’’ Heerlijk onze traditie was geboren.
Kadootjes geven doen we in onze pyjama’s bij papa en mama op bed, omdat dat zo gezellig en knus is, omdat die oogjes nog maar net open zijn en vol verwachting stralen... Ja dat doen we uiterst relaxt in ons bed.
De fotoboeken halen we onder het stof vandaan en wij kijken hoe klein ze waren... ‘’ja echt dat ben jij... ja je was echt heel klein en roze... ‘’
Uiteraard is er taart en mag de jarige kiezen wat er gegeten wordt.
Slingers hangen in het huis en we zingen zo hard mogelijk voor de jarige en we maken er zelf ook een...

Family Night...
Wat is er leuker dan een slinger voor de verjaardag zelf knutselen, om zo eens extra te benadrukken hoe dankbaar en blij je bent met jullie kind! Dit doen we vaak het weekend of een dag voor de verjaardag.
Luister/zing voor de jarige dit lied, ook andere verjaardagsliederen kan je zingen.
De slinger is heel simpel te maken, met een groots effect. Knip grote driehoeken uit gekleurd papier. Versier ze stuk voor stuk met foto’s, plaatjes die bij je kind passen, leuke herinneringen van het afgelopen jaar en versier er ook gewoon een paar met dingen die bij feest horen. Schrijf op een driehoek een persoonlijke (verjaardags)wens voor jullie kind. Plak of niet de driehoeken aan een touw/lint.
Dank samen met jullie kind voor het kind, het afgelopen jaar en bid voor het komende jaar.

Was je zelf voor je verjaardag ook altijd zo zenuwachtig?
Herken je dat nu ook weer bij je kinderen?

Hebben jullie tradities rondom de verjaardagen in jullie gezin?




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten