Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 13 februari 2015

Gastblog van NOP: Lees je bijbel, bid iedere dag...

Deze blog kwam in de zomer van 2013 online op de site News of Peace, ondertussen zijn daar wat veranderingen geweest. Ik ben er oa geen gastblogger meer en mijn oude blogs zijn ook niet meer terug te vinden. NOP slaat een andere weg in en dat is oke en ik wens hun God's zegen toe!... Omdat ik toen wel met veel plezier de blogs schreef heb ik besloten deze blogs opnieuw hier te publiceren!.... De komende weken kan je iedere vrijdag zo'n blog verwachten!



Kinderen en bidden...
Al vanaf dat onze jongens kunnen praten stimuleren we hen op hun eigen manier te bidden. Door de jaren heen veranderd dit van een onverstaanbaar gemompel gevolgd door ‘Amen’ :) tot een wat beter verstaanbaar gebed. Prachtig om dit mee te maken!



Jong geleerd, oud....
Hoeveel volwassenen zijn er niet die het idee hebben niet te kunnen bidden? Een schaamte gevoel als ze in groepen bidden? Hun gevoelens niet kunnen vertolken in hun gebed?
Best veel merk ik om ons heen. Heeft dat er misschien mee te maken dat we het niet hebben geleerd als kinderen? Bij mij in ieder geval wel. Ik vond  het zo moeilijk om hard op te bidden, zeker in een groep. Door het ‘gewoon’ te doen, overwin je dat en merk je dat het juist fijn is en samen bind.
Voor ons wel de reden om onze kinderen al vanaf jongs af aan zelf en hardop te laten bidden. Thuis mag je het leren, thuis mag je fouten maken (als je die al kan maken als het op bidden aankomt), thuis ben je veilig.


Tips...
Ik wil enkele tips geven om jullie als ouders te helpen om jullie kinderen te leren bidden. Wij merkte dat zij best wat handvaten konden gebruiken. Op internet is daar erg veel over te vinden. Dus als je nog meer info wil, zoek eens via Google.


  • Bid op vast momenten:
Zoals voor het eten, voor het slapen gaan, bij het begin van de dag. Zoek daarin voor jullie gezin de meest handige momenten.


  • Zing geregeld een gebed:
Onze Vader, Ik ga slapen ik ben moe, Handjes gevouwen, enz.


  • Volgorde van bidden via de ‘Hand-methode’:
De duim; die kunnen we opsteken en hiermee zeggen dat God goed is. We prijzen hem.
Met de wijsvinger wijzen we naar onszelf en belijden we dat we niet zijn zoals God heeft bedoeld, en vragen we om vergeving.
De middelvinger helpt ons te denken aan anderen in gebed. We bidden daarbij niet alleen voor 'arme mensen', maar ook heel concreet voor personen in de omgeving van het kind die gebed nodig hebben.
Een ring aan de ringvinger geeft een relatie aan. Door Jezus kunnen we een relatie hebben met God. God is trouw en danken voor alles waarmee God ons zegent hoort er ook bij.
De pink: en ook niet onbelangrijk; we mogen God vragen wat we nodig hebben.


  • Knutsel een gebedsdobbelsteentje:
Hier zou je een family night over kunnen houden, lees met elkaar over wat Jezus de discipelen leert als zij vragen ‘leer ons bidden’. Klik hier voor een verwerking.


  • Knutsel een gebedslijstje:
Onze oudste kon nog niet lezen en vergat tijdens het bidden vaak waar hij voor wilde bidden. Dit tot zijn grote frustratie. We besloten om een hem te helpen door een gebedslijstje te maken. Hij kon nog niet lezen dus gebruikten we plaatjes. Samen zochten we op internet naar plaatjes waar hij in ieder geval voor wilde bidden iedere avond. Dat werden dus plaatjes van een bed (voor het lekker slapen), speelgoed (danken voor het fijne spelen), een kruis (vergeving vragen voor onze zonden), een hart (danken voor Zijn liefde) en zo nog wat andere plaatjes.  Dit heeft hem heel erg geholpen.


  • Week van het gebed:
Besteed een hele week tijd aan gebed. Hang een paraplu op en hang daaraan dingen waar je specifiek voor hebt gebeden. Mooi om zo’n paraplu vol te zien worden.


  • Mandje met kaartjes/foto’s:
Maak samen met je kinderen een mandje waar je foto’s en plaatjes in doet van dingen waar voor gebeden kan worden. Pak iedere avond of ochtend een kaartje uit deze mand en bid hiervoor.


  • Kringgebed:
Leg de kinderen uit wat een kringgebed is. Geef een bijbel door in de kring. Wie de bijbel in handen krijgt mag bidden. Help je kinderen evt. met waarvoor ze zouden kunnen bidden.


Hebben jullie nog tips?
Bidden jullie met jullie kinderen?

Liefs Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten