Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 6 februari 2015

Gastblog van NOP: Kostbare tijd...

Deze blog kwam halverwege 2013 online op de site News of Peace, ondertussen zijn daar wat veranderingen geweest. Ik ben er oa geen gastblogger meer en mijn oude blogs zijn ook niet meer terug te vinden. NOP slaat een andere weg in en dat is oke en ik wens hun God's zegen toe!... Omdat ik toen wel met veel plezier de blogs schreef heb ik besloten deze blogs opnieuw hier te publiceren!.... De komende weken kan je iedere vrijdag zo'n blog verwachten!



Kostbare tijd....
Tijd is iets kostbaars, maar daar doel ik met deze titel niet op. Er is een specifieke tijd in het leven van onze kinderen die heel erg kostbaar is. Sowieso is het leven van onze kinderen kostbaar en alle periodes in hun leven ook.
Er is een tijd in het leven van kinderen waarin ze alles wat papa en mama zeggen en doen geloven. Dat is de waarheid. Hoe kostbaar is deze tijd als je dit goed tot je door laat dringen. Een tijd waarin je ze alles kan leren/vertellen en ze zuigen het op als een spons.
Dit hoorde wij voor het eerst op een cursus/training over Family Builders van St.Generatio, gegeven door Rob Hondsmerk. Mooie waardevolle avonden, waar we veel van hebben geleerd.


Kinderen....
Kinderen tot ongeveer 7-8 jaar zijn dus heel erg beïnvloedbaar. Dat betekend dus dat ze alles opslaan wat wij doen. Welk voorbeeld geven we in ons doen en laten. Ik ben me er wel erg bewust van geworden.
Helaas maak ik als mama ook fouten en die zien en slaan de kinderen ook op. Het is op zich niet erg dat ze dit zien, als je maar laat zien hoe je het wel goed doet en goed kan maken.
Als je bijv. moe bent en te snel boos reageerd op een van je kinderen (vast herkenbaar ;)) Ga je dan later ook naar je kind toe om het uit te leggen en excuses te maken?
Wat een troost, ze slaan dus ook alles op wat we goed doen, wat we hen vertellen, hen voorleven en hen leren. Dus ik zeg: benutten deze tijd! Dit laat wat mij betreft ook zien hoe belangrijk het is om je (jonge) kinderen te leren wie God is, wie Jezus voor jou is, bijbelteksten te leren en wat het leven als christen zijn inhoudt. In deze kostbare jaren mag je een basis leggen voor de volwassene die je kind ooit zal zijn.


In de bijbel...


U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken,
als u in uw huis zit en als u over de weg gaat,
als u neerligt en als u opstaat.
deutronomium 6:7


Dit staat in Deutronomium 6:7, we krijgen de opdracht om onze kinderen de regels van God in te prenten. Wat mij steeds opvalt als ik deze tekst lees is dat er staat: als u in uw huis zit... als u over de weg gaat...als u neerligt... als u opstaat. Wow dat is dus eigenlijk heel de dag door!
Ook krijgen we de opdracht om er over te spreken en het in te prenten. Inprenten... ‘’door voortdurende herhaling aan het verstand brengen’’.  Dit vraagt nogal wat van ons als ouders, gelukking hoeven we dit niet alleen te doen!


Beelddenkers...
Kinderen worden geboren als beeldenkers. Een beelddenker ziet en denkt in beelden/plaatjes ipv woorden. Een baby kent geen woorden. Tot een jaar of 4 zijn eigenlijk alle kinderen beelddenkers, ze denken het meest in beelden of gebeurtenissen. Na 4 jaar begint langzaam het beelddenken te veranderen in taaldenken. Stukje bij beetje zullen de kinderen steeds meer net als (de meeste) volwassenen in taal en woorden gaan denken.
Met dit in m’n achterhoofd snap ik dus goed hoe ik het beste m’n kinderen kan onderwijzen en inprenten vanuit de bijbel. Door dagelijks (als je staat, als je ligt, als je op pad bent, enz...) hen te voeden met het geestelijke brood vanuit de bijbel, door op hun eigen niveau hen informatie aan te bieden, veel met beelden te werken en vooral deze tijd te benutten. Hij is voorbij voor we er erg in hebben!


Family Night...
Wat kan je nou doen met je kinderen om iets uit te beelden om hen te leren vanuit de bijbel. Hierbij een tip van m’n blog: Family Nights. Wij wilde de kinderen laten zien hoe kostbaar ze zijn voor God, dat deden we aan de hand van een gelijkenis.


Jij bent kostbaar voor God
Nodig:

Uitwerking:
  • Lees: Lukas 15: 8-10  of hetzelfde verhaal uit een kinderbijbel (zijn onze kinderen niet veel kostbaarder voor God dan dat zilveren muntje?)
  • Knutsel de hoofdband volgens de aanwijzingen in elkaar
  • Je kunt bv zingen: Ben je groot of ben je klein en  Diep, diep, diep als de zee


Liefs Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten