Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 24 maart 2015

Serie: 40 dagen delen met open handen.... Jezus lijden...

Na enkele weken te hebben nagedacht en gewerkt over het lijden van andere mensen, is het nu tijd om onze blik te verplaatsen naar Jezus' lijden... Nog 2 weekenden voor het Pasen is, dus tijd om ook aandacht te besteden aan Zijn lijden. 



In huis....
Afgelopen week veranderde ik ook wat dingen in ons huis. Zo kwam het kruis van vorig jaar aan de muur te hangen. Met wat prikkeldraad maakte ik een kroon, een witte roos mocht ook op het kruis. De kinderen snapte het gelijk. Het kruis, het prikkeldraad... maar ook de roos... dat is Jezus mam.... Ja juist... wit omdat Hij rein was en een bloem omdat een bloem teer is... net zoals Jezus lichaam.... In de takken in ons raam hangen grote spijkers en wat hartjes... Hij ging door Zijn enorme liefde voor ons aan het kruis en liet zich eraan spijkeren... Heftig? Ja, maar ook de realiteit... De kinderen zijn het wel gewend... en ik geloof dat ze het ook wel fijn vinden om zulke beelden terug te vinden in huis.


Niet de spijkers hielden Jezus aan het kruis, maar Zijn liefde voor ons.   http://www.dagelijksebroodkruimels.nl/bijbelse-wijsheden/niet-de-spijkers-maar-zijn-liefde-voor-ons/


Lukas 4:14-30...
Is voor de kinderen nog een redelijk onbekend verhaal, wij kennen het wel... Maar ik vind het altijd zo'n verdrietig verhaal... Wat moet Jezus eenzaam zijn geweest.... Daar stond Hij dan.. In Zijn thuisdorp.... en daar moesten ze Hem niet... Ze willen Hem doden.... 
Toen ik aan Zijn lijden op aarde moest denken, kwam dit verhaal boven... 

Jezus lijden...
Met deze middag, willen we kijken naar het lijden van Jezus, niet zozeer alleen maar aan het kruis, maar ook Zijn leven hier op aarde. Daarbij zal bovenstaande tekst centraal staan... Maar ook andere bijbelverhalen zullen we gebruiken. Want het leven hier op aarde was ook al lijden voor Hem.

Geen knutselwerkje...
Ken je dat misschien wel, dat je een thema of bijbelverhaal uitgekozen hebt, maar dat je vervolgens op heel het internet geen werkje, kleurplaat of verwerking kan vinden... Soms is een verwerking redelijk makkelijk zelf te verzinnen, soms helpt het om te brainstormen... Maar soms lukt het allemaal niet... bah... ik word daar echt chago van :(. ... Maar goed geen knutselwerkje dus... Ik kon niks vinden wat de lading droeg. Dus toen kwam ik uit, waarom Jezus leed voor ons. Toen kwam ik uit bij Zijn liefde... nou daar zijn genoeg werkjes voor te vinden...Maar na een nachtje slapen besloot ik toch omdat niet te doen. Ik wilde het lijden van Jezus laten staan... laten inwerken.... en voor mijn gevoel er niet snel voorbij gaan en aan de hartjes knutsel gaan... 
Dus het zoeken begon opnieuw... Ik vond nog steeds geen werkjes, maar vond toch kleurplaten die genoeg aansloten bij wat wij wilde...

Onze middag...
We beginnen onze middag met het lezen van het bijbel verhaal vanuit Lukas 4. We praten daar over door. We sturen het gesprek naar het andere lijden van Jezus op aarde. Mooi om te zien hoe nu het onderwijs van school, maar ook vanuit de kerk/clubs en thuis natuurlijk naar voren komt.


Na het lezen, pakken we het boek: De bijbeldetective en zoeken de pagina op over Nazareth. Terwijl we alles opzoeken wat we moeten zoeken... Praten we over hoe goed de mensen Jezus kende in Nazareth. Wat moet het Hem pijn hebben gedaan, dat juist die mensen Hem van de rots wilde duwen...


We maken een woordwolk over het lijden van Jezus. We schrijven Jezus lijden op een groot vel. Daarom heen tekenen we een wolk... Dan mogen ze alles opschrijven of op laten schrijven wat te maken heeft met het lijden van Jezus. Ze hebben een beetje sturing nodig, maar dat is ook mooi om zo samen te zoeken... 


Daarna kleuren we een kleurplaat. Het gaat niet direct om Zijn lijden, maar wel is het een plaat waar Hij spreekt. Daarbij vertellen we dat sommigen goed luisteren, maar andere staan achteraf en kijken kritisch... Daar gaat de plaat niet over, maar dat kan je er wel bij vertellen ;)


Je zou er evt voor kunnen kiezen om het verhaal uit te spelen met bv playmobile of lego. Daar was onze tijd te beperkt voor, maar het leek me wel mooi om te doen, omdat je dan dat gevoel meer eigen kan maken.

Kleurplaat: Jezus preekt
You Tube Afspeellijst: Lijdenstijd/Pasen 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten