Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

maandag 3 februari 2014

Geestelijke Wapenrusting (4), schoenen van bereidvaardigheid van het Evangelie van de vrede

Weer een nieuwe week, weer een nieuwe family night... Helaas hebben we een zieke en een minder fitte in ons gezin en verhuizen we de family night naar een zondagmiddag.... 

De schoenen van....
Weer heb ik gekeken naar de wapenuitrusting van een Romeinse soldaat. Het feit dat hij schoenen/sandalen aan heeft is al heel wat. Iedereen in deze tijd loopt op blote voeten. Je droeg iets aan je voeten als je of iets te vieren had of ging vechten. 
De schoenen die de soldaat droeg waren om zijn voeten te beschermen, tegen kou, regen, wind, maar ook scherpe steentjes. Een soldaat met koude, zere of kapotte voeten kon niet goed vechten. Maar de schoenen zorgde door de stalen pinnen er ook voor dat je stevig stond tijdens de strijd, zodat je niet weg zou glijden.

...de bereidvaardigheid van het Evangelie van de vrede....
Een hele mond vol.... Ik heb heel wat verklaringen gelezen en die spreken elkaar allemaal tegen :(. De ene verklaring gaat er helemaal vanuit dat we bereid moeten zijn om het Evangelie te verspreiden. Anderen spreken dat weer tegen en vinden dat het gaat om het stevig staan in de vrede tussen jou en God. Omdat je dus stevig staat, ben je 'bestand' tegen de aanvallen van duivel. Ik vond het erg lastig om hier een duidelijk beeld van te krijgen en heb er wel even mee zitten stoeien... 
De bereidheid om het Evangelie te verspreiden klinkt goed, maar ik zie niet zo zeer hoe je je daarmee kan verdedigen tegen de aanvallen van de duivel... Dat zie ik dan wel weer bij de 2e uitleg over het stevig staan in de vrede van God, vandaar ook die schoenen...
Tot ik na wat gestoei en gebrainstormd te hebben met een vriendin, kwamen we tot de conclusie dat het een de ander niet uit hoeft te sluiten.

Onze avond....
Ik had meer voorbereid, maar door ziekte besloten we het wat simpeler te houden. Onderaan deze blog geef ik ook nog wat tips die je ook kunt gebruiken bij dit thema, zodat je evt meer kan doen. 
We beginnen deze middag door te vertellen over dit onderdeel van de wapenrusting. We praten over die schoenen en bekijken plaatjes op internet en bedenken hoe stevig je daarmee staat.
Daarna maken we de link naar de wijs en dwaas man die hun huis op een ander fundament bouwen. Het huis van de wijs man stond stevig op Jezus als rots. Net als je met de schoenen van het Evangelie van de vrede ook stevig staat als de duivel je aanvalt. Nu kunnen we ook op andere dingen vertrouwen en daarop proberen stevig te staan. Je kunt op geld, je eigen kunnen, andere mensen, enz, je vertrouwen zetten. Maar wat gebeurd er dan als de storm (duivel) voorbij komt? Geven die ondergronden je net zoveel stevigheid?
We herhaalde een avond die we als eens eerder gedaan hebben, maar wat vonden ze het weer leuk. We bouwde van blokken 2 huisjes, haalde buiten een schep zand en een rots. In ons bad leggen we de rots en het zand neer, met daarop de huisjes, daarna gaat het regenen (we zetten de sproeier van de douche erop). Dolle pret als het huisje van de dwaze man omgaat.







We kleurde nog een kleurplaat en beluisterde nog het liedje van een wijs man,


Tijdens het kleuren praten we nog over dat we andere moeten/mogen vertellen over de Here Jezus en het Evangelie. Hier hadden wij in willen haken met het de opdracht en belofte die Jezus aan zijn discipelen gaf toen hij naar de hemel ging met Hemelvaart (hand 1:8). Helaas ging dit niet, maar het was wel fijn om er over te kunnen praten.



Terwijl de kinderen aan het kleuren zijn, maak ik nog 2 sandalen. Ik trek 2 schoenen om op karton. Deze knip ik uit en plak stroken over de 'wreef van de voet'. Op die stroken schrijf ik: Schoenen van bereidvaardigheid van het Evangelie van de vrede en op de andere: Sta stevig bouw op Jezus de rots. Op de onderkant maak ik stippen, dat zijn de noppen die stevigheid geven. Aan de achterkant plak ik ook een strook en deze maak ik vast aan de stroken die over de wreef lopen en zo krijg je een 'hiel'. De jongens vonden het maar wat jammer dat we geen echte sandalen maakten die ze aankonden. Voor de foto mochten ze ze even aan en daarna werden ze opgehangen...







Ook onze eigen soldaat, kreeg zijn schoenen aan! 


Hieronder heb ik nog wat andere leuke tips, die wilde we eigenlijk ook nog verwerken in deze avond...

  • zet een hele rij verschillende soorten en maten schoenen neer, hakken, werkschoenen, slippers, enz. Laat de kinderen hier een rondje op lopen en laat ze er ook op proberen te rennen. Laat de kinderen staan en geef ze af en toe een duwtje zodat ze uit balans komen. Wat voelen ze? Geef ze daarna hun eigen schoenen aan. En geef ze dezelfde opdrachten. Zo kunnen ze voelen hoe belangrijk is om een stevige basis te hebben.
  • Vanuit Handelingen 1:8, kan je ook de volgende kleurplaat van een wereldbol.
  • Hoe je op verschillende manieren kan vertellen over God en Zijn evangelie, kan je dit werkje gebruiken.
  • Maak een lijst van mensen aan wie jullie het Evangelie kunnen vertellen en verzin ook hoe jullie dit kunnen doen. Bid als afsluiting voor deze mensen.

 Succes en fijne avond!

2 opmerkingen:

  1. Mooi zoals jullie dit doen. Ik haal er ideetjes uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het wordt misschien wel eens tijd om die mooie schoenen te verkopen!
    Super!

    BeantwoordenVerwijderen