Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

maandag 24 februari 2014

Geestelijke Wapenrusting (6) helm van de zaligheid

De jongens weten het goed... we zouden 2 family nights over iets anders hebben en dan weer verder gaan met de wapenrusting... Dus als we aankondigen dat we zondagmiddag een family night hebben weten ze gelijk dat we weer verder gaan met de wapenrusting en zijn gelijk enthousiast...Deze week gaat het over de helm van de zaligheid

De helm....
De helm van een Romeinse soldaat beschermde niet alleen zijn hoofd, maar ook zijn wangen, nek en soms zelfs een stuk van zijn kin. Het was een belangrijke bescherming. Iedere klap met een zwaard zou fataal zijn. 
In ons hoofd nemen we beslissingen en ontstaan gedachten. Geestelijk gezien kan je ook gewond raken. Door woorden van anderen, door je eigen gedachten, door de fluisteringen van de duivel. Deze helm wil ons daar tegen beschermen.

...van de zaligheid....
Zaligheid, of ook wel redding of verlossing. Wij gebruiken tijdens onze middag het woord redding, omdat dat voor de kinderen wat beter te begrijpen is. Als de duivel ons in onze gedachten aanvalt kunnen wij onszelf beschermen door op Jezus en Zijn offer te kijken. Dat te herinneren en zo de duivel in onze gedachten geen kans te geven. Dat is verschrikkelijk lastig vind ik zelf.... Want hoe vaak ga ik zelf niet aan de haal met gedachten...Ben ik al kilometers verder gevlucht...weg van die gedachtes... of hoe vaak zit ik er helemaal in verstrikt? Als ik me zo voel is het erg lastig om daar los van te komen... Wel merk ik dat het 'makkelijker' gaat als ik mijn blik richt op Jezus. Hij weet ervan en Hij is erbij! Als ik op hem vertrouw (ook een onderdeel van de wapenrusting) en Hem die plek in mijn hoofd aan Hem geeft, word het rustiger...

Psalm 139:1a-2...


HEERE, U doorgrondt en kent mij.

U kent mijn zitten en mijn opstaan,
U begrijpt van verre mijn gedachten.

Deze tekst zullen we samen met het knutselwerkje gebruiken om duidelijk te maken dat de Here onze gedachten kent en ons daarmee wil helpen. Dus niet om hen bang te maken, van: Pas maar op want.... Nee het is een troost! Zo willen we het gebruiken. Als Hij het toch al weet... en begrijpt, is het makkelijker om Zijn hulp te vragen als we het niet meer weten. Dan mogen we pleiten op onze redding in Jezus en zo ook om Zijn hulp vragen...

Onze middag...
Er gaat geen family night over de wapenrusting voorbij zonder dat we het liedje beluisteren over de wapenrusting. Dus deze gaat hard aan.
Tijdens het warme eten op zondagmiddag praten we al over de helm hoe die ons hoofd beschermt, hoe we soms rare gedachtes kunnen denken en hoe deze helm van de redding ons daarmee kan helpen. Ook praten we over die redding en bekijken we nog eens het kapot gescheurde hart van een andere avond
Na de maaltijd lezen we de bovenstaande tekst en praten we er nog over door en linken terug naar het gesprek tijdens de maaltijd.
We gaan aan de slag met het knutselwerkje (klik hier voor een werkbeschrijving) en praten over de verschillende manieren hoe je de Here God of papa en mama om hulp kan vragen als je hoofd rare dingen bedenkt. 





We hebben hier thuis op het moment wel een onderwerp wat als voorbeeld kan fungeren dus daar maken we dankbaar gebruik van. De krullen maakte we van karton en stonden bij ons voor alle kronkels in ons hoofd...Onze zorgen, ons gedachten, de influisteringen van de duivel, het zijn er zoveel dat je er zelf niet meer uit komt... Maar trek dan eens aan het lipje...Dan komt de tekst tevoorschijn... God verstaat van verre mijn gedachten...





Onze soldaat is bijna klaar voor de strijd... De jongens hadden haast en wilde naar buiten om te spelen en geef ze eens ongelijk! Maar toen we dus klaar waren, bedacht ik me dat ik nog een helm had willen maken....Ach... geeft niks. Willen jullie nou wel een helm maken, kijk dan hier eens voor de instructies 



 Fijne avond!!













2 opmerkingen:

  1. Oooh, wat prachtig weer.
    Dank je wel voor het delen. Ik word weer helemaal geïnspireerd!
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. graag gedaan!! Jullie van het weekend weer aan de slag met de wapenrusting?
      Liefs Ilse

      Verwijderen