Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

zaterdag 8 februari 2014

Geestelijke Wapenrusting (5), schild van het geloof

Deze week weer niet op vrijdag een family night. Vrijdag vierde we de 60e verjaardag van mijn vader en dus verschoven we het naar de zaterdagavond. De afgelopen weken hebben we al vaker geschoven, om diverse redenen.
Deze week gaan we weer verder met de geestelijke wapenrusting, het schild van het geloof is aan de beurt.

Het schild....
Met het schild word niet een klein rond schild bedoeld, maar een groot en langwerpig schild. Een goede soldaat kon zijn hele lichaam ermee beschermen. Er staat achter dit onderdeel van de wapenrusting ook nog: waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen. Deze tekst snapte ik niet helemaal tot ik een uitleg las. 
Vroeger werden pijlen letterlijk in brand gestoken en zo werden vurige pijlen afgeschoten. Dit grote schild is van hout gemaakt, door dat de pijl er in doordrinkt, dooft het vuur. 
Ook kwam ik tegen (en ik kende het al uit films) dat de soldaten van Rome altijd in de "schildpad" formatie liepen. Ze stonden zij aan zij, schild aan schild. Degenen die er achter stonden hielden de schilden boven de hoofden, zo kreeg je een perfecte verdediging tegen die (vurige) pijlen.

...van het geloof...
We geloven in God, we mogen achter Hem schuilen. Als het moeilijk is, is Hij er...
We mogen erop vertrouwen dat Hij voor ons zorgt, Hij ons beschermt, Hij er is.
Vorige week hadden we het al over ons fundament in Jezus. Nu willen we het hebben over het geloven in Hem en het vertrouwen in Hem.
Ik vind geloof altijd iets ongrijpbaars om uit te leggen.  Dat word ook gezegd in Hand 11:1

Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, 
en het bewijs der dingen, die men niet ziet

Het is niet te bewijzen, het is niet te pakken....niet aan te tonen...Maar toch mogen we door allerlei dingen in en om ons leven tekenen zien van Hem! Uiteraard hebben we ook het woord van God, daarin mogen we lezen wie God is en wat Hij van ons verlangt.

Vertaalslag naar de kinderen...
Vorige week hebben we het al gehad over ons fundament in Jezus, zoals ook onze sandalen ons stevigheid geven. Hebben wij ook stevigheid in het Evangelie, zoals de huizenbouwer die op de rots bouwde.
We maken de link naar Daniel. We hebben gemerkt dat zulke dingen uitleggen het beste werkt, door een ander verhaal te gebruiken als voorbeeld. Daniel vertrouwt op God, ook al is het moeilijk en is het eng. Hij geloof dat God hem zal helpen en inderdaad God laat hem niet vallen (of opeten ;).. ). 

Onze middag....
We vertellen over welk onderdeel we het gaan hebben. Vertellen wat over het schild en het geloof in de Here God. We praten over het feit dat we God niet kunnen zien. Dat we dus 'moeten' geloven dat Hij er is en bestaat.
Eerst blazen we een ballon op, (het idee komt hier vandaan). We blazen hem op met de gassen die ontstaan door het contact tussen azijn en backing soda. Je ziet niet hoe het gebeurd, maar het gebeurd wel. (je zou ook naar buiten kunnen gaan en de wind voelen en niet zien.)


Vul een ballon met 3 theelepels backing soda en de fles voor de helft met azijn
 Laat de backing soda erin vallen en let op wat er gebeurd,
de eerste keer dat wij het deden hadden we een mini stof explosie... daarom hielden we de ballon de 2e keer maar vast :) 
De ballon wordt opgeblazen.
Hoe? Door de onzichtbare gassen...
Zo ook met God... we zien Hem niet, maar Hij is er wel. 

Daarna kijken we een filmpje over Daniel
We knutselen een leeuwenmasker in elkaar (Klik hier voor het werkblad). Ondertussen praten we over geloven in God, vertrouwen op Hem in lastige situaties. Dat we achter Hem kunnen schuilen zoals een soldaat dat deed achter zijn schild. God wil tussen ons en de duivel instaan.




Ook praten we over de schildpad-formatie en het samen zijn we sterk. We spreken af dat als we het moeilijk vinden dat we dat aan elkaar vertellen en dat we voor elkaar zullen bidden. Ook maken we de link naar de kerk en de gemeenschap die we daar hebben, dat we samen sterker staan.
We maken ook nog ons eigen schild! Uit karton knippen we 2 langwerpige schilden. Aan de achterkant plakken we een soort lus. Daar kan je het schild aan vast houden. De voorkant versieren we met een kruis.





Onze eigen soldaat op de kast krijgt ook een schild in zijn handen. Hij begint er steeds meer uit te zien als een echte soldaat die zich kan verdedigen. De jongens kunnen niet wachten tot we met het zwaard gaan beginnen ;). Ze zullen nog even moeten wachten, want de komende weken hebben we even een pauze... We zullen 2 andere thema's tussendoor behandelen... Daarover meer volgende week!

Fijne Avond...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten