Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 1 december 2015

Serie; Ik ben.... de opstanding en het leven (5)

Vandaag ons 5e deel uit de serie Ik ben.... Het einde komt inzicht, dat is wel jammer, want wat een gave serie zeg!

Hij leeft!....
We hebben geen dode God... Onze God leeft... Hij is opgestaan! Hij leeft! Doordat hij opgestaan is, heeft Hij ons het leven gegeven. Zijn dood aan het kruis, maakt het voor ons mogelijk om tot God te komen... In Hem zijn we rein voor God en zullen we het leven hebben....

 :

De dood....
De dood blijft voor kinderen toch iets geks... Zeker als we dan als christenen nog eens geloven dat je daarna eeuwig zal leven in de hemel en straks op de nieuwe aarde... Maar hoe kan dat nou? Dat lichaam ging toch met de kist de grond in? Lastig... We leggen de kinderen op onze avond uit aan de hand van een melkpak hoe dat werkt. Ons lichaam is het melkpak, onze geest/hart is de melk, de melk heeft een doel en heeft een bestemming. Het pak is alleen maar de verpakking... 
Als wij sterven gaat onze geest/hart naar God. Ons lichaam wat overblijft begraven we. Zo ook met een pak melk... De melk is eruit en het pak gooien we weg... Zo is het ook met de dood. Het is uiteraard een simpele uitleg en gaat ook wat scheef, maar vooruit, voor hen wordt het zo weer wat duidelijker.

Onze avond...
Als start lezen we de tekst uit Johannes 11:25. We praten over wat het betekent en wat het voor ons persoonlijk betekent. Dit is ook het moment dat we uitleggen hoe het werkt met mensen die sterven dmv het melkpak. Daar maken we gelijk lekkere warme anijsmelk van ;). We merken dat deze uitleg voor het eerst echt land... en dat het idee dat je hart/geest naar de hemel gaat, vonden ze altijd maar raar en nu hebben ze er toch meer een beeld bij. 

Dit keer een wat simpelere verwerking. De meeste verwerkingen die je vind rondom dit thema zijn echte paas-knutselwerkjes, best logisch, maar wij werken juist naar kerst toe. Zonder Kerst uiteraard geen Pasen, maar toch wilde we niet nu een kruis maken met bv onze zonden eraan... 

Ik vond een mooie verwerking, die voor ons ook nieuw is. We verven een voor een handen onze wit en drukken deze op een donker papier. 





Als de handen een beetje opgedroogd zijn, dan druk je met een brede kwast een rode punt in de hand palm. 



Daar onder schrijven we. Hij heeft volledig betaald voor jou!... Dat is de reden dat wij mogen leven!

Links....
Afspeellijst: Ik ben....
Draaischijf: Ik ben...

6 opmerkingen:

  1. Ik heb hier nog nooit een reactie achtergelaten, maar wilde nu toch een keer kwijt dat ik vind dat jij een ontzettend waardevolle blog hebt! Ik vind het ongelooflijk hoeveel leuke ideeën jij bij elkaar weet te sprokkelen en tot goede en aantrekkelijke Bijbelse lessen weet te maken. Heel erg bedankt dat je je lezers zomaar toegang geeft tot al die mooie ideeën. Mijn kinderen zijn nog maar 2, 3 en 4 jaar oud, en ik wil ze eigenlijk nog een hele tijd lekker klein houden, maar jouw family nights thema's maken dat ik ze wat dat betreft graag gauw een beetje ouder zou zien :-). (Ik ga trouwens wel binnenkort beginnen met family nights, maar natuurlijk met een iets makkelijker inhoud.)
    Ik hoop dat je je blog nooit van het web gaat weghalen, ook niet als je zoons te groot worden voor de gezinsavonden. Daar is je materiaal veel te kostbaar voor. Prachtig dat God jou deze gave heeft gegeven en dat jij 'm zo goed wilt gebruiken. Zegen! Rinette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief Rinette!!! Ik vind het heel erg fijn dat je de moeite hebt genomen om te reageren en wat doet dat me goed.. wat een fijne en lieve woorden! ik was niet van plan mijn blog weg te halen hoor... mag lekker blijven staan :) en als de jongens te groot zijn dan zien we wel weer.
      Leuk dat je gaat beginnen met family nights. Wij begonnen toen onze oudste 2 was en de jongste (toen net geboren) deed nog niet mee. Mocht je daar input voor zoeken, dan kan je dat terug vinden in het overzicht en kan je kijken naar de jaartallen... even terug rekenen en je weet voor welke leeftijden ik wat gebruikte! (mijn jongens zijn van 2007 en 2009)
      Nogmaals bedankt!
      Liefs Ilse

      Verwijderen
  2. Wat een enthousiaste reactie van jou zeg. Dankje!
    Dat ik zelf nooit op het idee ben gekomen om gewoon terug te gaan kijken op jouw blog, naar de dingen die je deed toen je jongens jonger waren. Ik realiseerde me niet eens dat je al in 2012 begon met bloggen.
    Wat goed dat je al begon toen je oudste 2 was, moet je nagaan wat hij en z'n broertje al aan prachtige bagage hebben opgebouwd.
    Ik zal je blogstukjes meteen blijven openklikken als er een mailtje binnenkomt.
    Liefs terug, Rinette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je ze gelijk openklikt :).
      En ik ben inderdaad al een hele tijd aan het bloggen en ook al heel lang bezig met family nights. Dus ik hoop dat je genoeg inspiratie kan vinden voor jouw kindjes .
      Liefs Ilse

      Verwijderen
  3. Je serie over 'ik ben..'vind ik erg mooi. Heeft me op ideeën gebracht. Bedankt!

    Ik heb eindelijk de liebsteraward in gebruik genomen ;). Sorry voor de late reactie. Vond het erg leuk dat ik de vragen kreeg van je.

    Groetjes!
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Mirjam! Fijn dat ik je van ideeen kon voorzien, zo helpen we elkaar ;)...
      Ben benieuwd naar je antwoorden!
      Liefs Ilse

      Verwijderen