Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 7 juni 2013

Vruchten van de Heilige Geest, #3

Deze week is het tijd voor de 3e vrucht van de Heilige Geest, namelijk de Vrede. Wederom is het met deze vrucht net als met de andere 2 eerdere vruchten. Dat dit niet alleen de vrede van de wereld is. Vrede op aarde, geen oorlog, geen verdriet. Heel zwart/wit hoort het er wel bij, komt het eruit voort... maar toch willen wij proberen het vanuit een andere hoek aan te vliegen.

Vrede...
Welke vrede willen we dan wel behandelen. Het is een vrede die ervaart als je weet dat het tussen God en jou, door Jezus Christus, goed zit. Dat je veilig in hem bent. Als je weet dat de duivel geen grip meer heeft op jou. Niet dat hij niet zal proberen je onderuit te halen, maar we mogen ons verankerd weten in Jezus. Deze genade, die geeft rust, die geeft vrede in je hart.
Toen ik deze avond aan het voorbereiden was moest ik denken aan een liedje wat we hier thuis veel zingen. Ik kon hem niet vinden op You-Tube, dus hieronder de tekst:


Als je geloof in de Here Jezus
dan komt er vrede in je hart
Als je gelooft in de Here Jezus
dan komt er vrede in je hart

Vrede voor jou en iedereen
en voor de wereld om ons heen
Vrede voor jou en iedereen
en voor de wereld om ons heen


Tekst: Jan Visser

Kinderopwekking 39

Deze kennen de kinderen goed en zullen we dus ook zeker zingen om het duidelijker te maken. Deze tekst dekt de lading ook goed. Als je gelooft in Jezus, dan komt er vrede in je hart. Ben je dan altijd een vredig persoon? Ben je dan altijd gelukkig? Nee helaas, want we leven nog wel in een gebroken wereld, met verdriet en pijn in en om ons heen. Maar toch mogen we de rust hebben in Jezus.
Ik geloof ook dat de vruchten kunnen groeien en dus ook deze vrucht. De vrede die je ervaart omdat je weet het is goed...echt goed!... zal groeien door je jaren heen. Hoe dichter je bij God leeft, hoe je je langzaam ook als Zijn kind mag ontwikkelen, hoe meer je je afhankelijk weet van Zijn genade... hoe meer dat gevoel en het ervaren zal groeien. 

Onze avond...
We lezen uit de bijbel de tekst uit Galaten 5:22-23. 
Ik vond het lastig om hier een bijbelverhaal bij te vinden en bedacht me dat dat ook niet altijd hoeft. Ik vond op de site: Geloven is leuk, een goed verhaal. Het gaat over een meisje wat met haar pesters vrede wil sluiten door een onderbroekenvlag te maken. Die lachen hard en het meisje druipt af, maar ze zegt nog wel dat ze blij is dat Jezus haar wel heeft vergeven en dat ze zijn vrede heeft. Dit zet de pesters aan het denken en die 
gaan haar achterna. Het verhaal laat duidelijk zien dat de vrede in je hart er uiteindelijk voor kan zorgen dat er ook vrede in je eigen situatie kan komen.
We besluiten om dit verhaal te lezen. Ik vind het alleen te lang voor onze jongens en besluit het iets in te korten en lees het heeeel beeldend voor.... compleet met onderbroekenvlag ;). (Klik hier voor het verhaal)



We praten door over wat de vrucht vrede inhoudt, hoe dat kon zien in het verhaal en hoe je het in je eigen leven kan opmerken en voelen, maar ook hoe het dus een uitwerking kan hebben naar de wereld buiten je. We zingen ook het liedje: Als je gelooft in de Here Jezus, deze kennen we goed en de kinderen snappen ondertussen de tekst ook goed. Ook zingen/luisteren we het liedje: Ik wens je liefde, blijdschap, vrede....

We maken een werkje wat ik op dezelfde site vond (klik hier voor 't werkje). Het is een duif, met de tekst erop: Ontvang Mijn vrede. Ik printte het al op licht gekleurd papier zodat we niet zo heel veel hoefde te kleuren (vind Matthijs namelijk niet zo leuk op 't moment).


We maken onze 3e vrucht en hangen deze in de boom erbij. Op iedere vrucht zetten we ook een klein symbooltje, zodat onze jongens die nog niet kunnen lezen, snappen welke vrucht het is. (voor liefde is het een hartje, voor blijdschap een smiley en voor vrede is het een duif/vogel).

Fijne avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten