Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 8 februari 2013

Zegenen

Zegenen

Iedere zondag krijgen we staande in de kerk de zegen van de Heere opgelegd. Iedere keer voor mij weer een bijzonder moment. Daar kan ik dan de week weer mee in, te samen met het geestelijke feestmaal wat ik heb mogen krijgen in de preek, het zingen en het samenzijn. 

Al lange tijd denk ik erover na om onze kinderen op een vast tijdstip/moment in de week te gaan zegenen. Want hoe mooi en waardevol is het om hen de zegen van God mee te mogen geven. Maar hoe doe je dat? Wat zeg je dan? Geregeld leg ik 's avonds (voor we gaan slapen en nog even bij de kinderen kijken) mijn hand op dat slapende koppie en zing ik zacht het liedje: 


Een bijzonder moment, maar onze jongens krijgen dit niet bewust mee. Daar wilde we graag verandering in brengen. Maar hoe? Geen idee, hoe zou je zoiets kunnen aankleden. Ik werd een keer door iemand gewezen op de Joodse sabbat viering en het feit dat de vaders de kinderen dan zegenen.
In de Facebook groep (besloten): christelijk opvoeden, heb ik de vraag gesteld wie zijn kinderen zegent, hoe ze dat doen enz. Ik kreeg veel respons en tips, bedankt daarvoor dames! Nelleke van missionair ouderschap stelde voor om er een family night over te houden en zo dus ook opzoek te gaan naar een evt. nieuwe gezinstraditie. Dat liet me niet los, dus vandaag is het zover, we gaan een family night houden over zegenen.

Eerst zelf wat onderzoek gedaan. 
Op deze site: Kind en geloof, kwam ik ook wat info tegen. Op de site van EO kwam ik ook een mooi artikel tegen, ook lezen? klik dan hier. Ook de Dikke van Dale gaf wat extra info: 

ze·gen (dem) 
plechtig uitgesproken formule waardoor men Gods gunst over iemand of iets wil laten komen
mijn zegen heb je ik vind het best
heil, voorspoed, hulp, gezien als gave van God


Daarnaast veel gelezen en gesproken over het zegenen. 
Wat is het mooi om je kinderen een zegen te kunnen meegeven. Wij kiezen ervoor om dit te gaan combineren met de family night op de vrijdagavond. Toch al een bijzondere avond en zo maken we er een nog groter feest van.
Het lastige hierbij was vervolgens hoe maken we dit de kinderen duidelijk... We 
gebruiken het bijbelverhaal dat Jezus de kinderen zegent (Markus 10:13-16). Ook hier zijn haast geen knutselwerkjes van te vinden, wel flink wat kleurplaten maar verder geen uitwerking. Op deze blog kwam ik een leuke verwerking tegen en hebben wij dus ook gedaan. 

Onze avond:

We kijken eerst een filmpje van Elly en de wiebelwagen. Je zou ook het verhaal kunnen lezen uit een kinderbijbel (maar onze jongens kennen deze al best goed en daarom kozen we voor een filmpje) Daarna praten we verder over wat zegenen inhoud, wie dat mag doen, hoe het in de kerk gaat en vooral waarom het zo belangrijk is.
Daarna gaan we aan het knutselen. We laten de kinderen zelf poppetjes (kinderen) tekenen, de jongste moeten we even helpen. Samen kleuren we die in. Daarna trekken we de handjes van onze zoontjes over op papier en knippen die uit. 
De kindjes en de handen plakken we op een vel papier, zodat de kinderen onder de zegenden handen komen te staan.
We zingen ook tijdens het knutselen: Laat de kinderen tot mij komen, Ik zegen jou in Jezus naam en Vrede van God. Heerlijk om zo te zingen tot Gods eer samen met de kinderen.







We sluiten af met gebed en daarna zegent Papa de kinderen. Wat bijzonder, wat mooi... een moment om stil te zijn met z'n allen en dat voelen de kinderen blijkbaar ook aan... want het is echt even stil daarna en ze lijken wel een stukje gegroeid door de zegen/tekst die we gebruikte!

Deze tekst gebruikte we:
Zegen dit kind.
Een geschenk van God.
Het brengt plezier, en veel liefde.

Ik zegen dit kind met dit gebaar
Vul zijn/haar leven met liefde
Bescherm hem/haar, jaar naar jaar

Dank U God voor dit lieve kind,
Uw gift maakt ons leven compleet.
Schenk Uw genade en liefde


Vul zijn geest uit de hemel hierboven
Bescherm mijn kind zo onschuldig en puur
Help mij hem alles over U te leren.


Zijn je kinderen nog klein of wil je liever een kleurplaat? Hieronder 2 links voor kleurplaten, maar er zijn er uiteraard via google nog veel meer te vinden.


Fijne avond!

Zegenen jullie je kinderen?
Zo ja, hoe doen jullie dat?
Wat leren jullie je kinderen over de zegen?

5 opmerkingen:

  1. Mooi zeg! Ook de reactie van je kinderen. Ik kan me voorstellen dat het besef van God, het weten dat jullie heel blij met ze zijn (een geschenk van God, schenkt plezier en liefde), en de zegen mee krijgen van hun vader, heel wat doet met ze. Is het jullie eigen tekst, de zegen?

    Dank je wel voor alle handvatten over het zegenen, en hoe dit uit te leggen aan kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de kinderen hadden inderdaad echt wel iets van wowwe, zeker omdat we daarna zin voor zin de zegen uit legde, dan zie je die kopjes denken ;)
      Stuurde je vanochtend net een berichtje! ;)
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
    2. oei, wat een leuk berichtje;)! Antwoord net verstuurd!

      Verwijderen
  2. Bedankt voor deze blog! Ik ben er al langere tijd in gedachten mee bezig. Met een groep meiden hebben we het er eens tijdens een bidstond over gehad. De Joden zegenen hun kinderen ook tijdens de shabbat viering en wij vonden het opvallend dat Joodse mensen het ook vaak 'ver schoppen' in het leven. Zou daar een verband zitten? Ik vind het een prachtig idee om dit bewust te doen bij je kinderen, maar heb inderdaad nog niet helder hoe of wat.
    Zegen! :)

    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen