Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

zaterdag 4 januari 2014

Gastblog Esther: Verhalenkoffers van Esther

Voor de feestdagen kreeg ik van Esther een leuk mailtje met daarin een verwijzing naar haar site. Ze maakt verhalenkoffers, iedere koffer is uniek en in de koffer wordt een bijbelverhaal getoond.
Erg mooi om te zien en zeker erg leuk. Vooral voor scholen, kerken, clubs...
Toch wilde ik haar wat publiciteit geven, in de vorm van een gastblog en deze is hier onder te lezen!

Wie is Esther?
Ik ben Esther, 37 jaar, getrouwd met Arnold en moeder van een zoon Boaz (2004) en dochter Joy (2006).Na mijn opleiding SPH, te Ede, heb ik als (ambulant) gezinshulpverlener gewerkt. Ik heb een aantal jaar als opvoedingsondersteuner in gezinnen gewerkt. Door het werken in gezinnen heb ik gezien hoe belangrijk de opvoeding is. En daarnaast ook het ontwikkelen van geloven in God. Door middel van De Verhalenkoffer wil ik Bijbelverhalen meer toegankelijk maken voor kinderen. Er kan naar het verhaal gekeken worden, maar er kan ook mee gespeeld worden zodat kinderen als het ware onderdeel van zo’n verhaal worden. Ze kunnen vragen stellen aan een discipel of aan een engel. Op deze manier verinnerlijkt het geloof en zakt het een laag dieper bij kinderen en blijft het niet alleen bij kennis over een verhaal.  

De Bijbel in een koffer
Een koffer vol verhalen uit de Bijbel. Met houten poppetjes, achtergrondplaten en attributen gaat het verhaal leven voor de kinderen. Een jaar daarna kennen ze nog steeds het verhaal, dat merkte Esther Kouw-Lanting op.
Haar kinderen (4 en 6 jaar) wisten niet goed wat Pasen en Pinksteren was. Toen ze de verhalen ging verbeelden met houten poppetjes merkte ze het jaar daarop dat haar kinderen nog precies wisten wat Pasen en Pinksteren inhield. Esther is meerdere Bijbelverhalen uit gaan beelden en deze zoektocht heeft zich ontwikkeld tot De Verhalenkoffer.
In De Verhalenkoffer kunnen diverse Bijbelverhalen verbeeld worden. Door middel van Bijbelse figuurtjes, diverse achtergrondplaten en toegevoegde attributen wordt er een Bijbelse sfeer gecreëerd, die Bijbelverhalen bijna tot leven brengen. Door te werken met De Verhalenkoffer worden meerdere zintuigen betrokken bij een verhaal. Hierdoor kunnen kinderen verhalen en feesten beter en gemakkelijker onthouden. Dit heeft een positieve uitwerking op hun persoonlijke geloofsontwikkeling.
Iedereen weet dat kinderen ervan houden om naar verhalen te luisteren. Herhaling en regelmaat geven houvast, overzicht en biedt veiligheid.



Wist je dat kinderen:
  • 20% onthouden van wat ze horen
  • 30% van wat ze zien
  • 50% van wat ze horen én zien
  • 80% van wat ze nabespreken
  • 90% van wat ze aan anderen uitleggen
Met De Verhalenkoffer kan een verhaal gemakkelijk uitgebouwd worden. Verhalenkoffer is geschikt voor diverse doelgroepen zoals kerkelijke gemeentes, scholen, kinderopvang of gewoon in huiselijke kring ter ondersteuning van de geloofsopvoeding. Verheug je op het vieren van Bijbelse feesten en het vertellen van schitterende Bijbelverhalen met behulp van De Verhalenkoffer!
Kijk voor meer informatie of bestel de koffer op de site


Vanaf deze plek wil ik je veel succes met dit moois wensen....
Groetjes Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten