Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 28 oktober 2014

God voor ons....(vervolg Ps 139:5)

Bij de laatste family night behandelde we psalm 139:5. 

Gij omgeeft mij van achteren en van voren en Gij legt Uw hand op mij.

Toen gingen we vooral in op het feit dat ons God ziet en dat we bijzonder zijn in Zijn ogen en ook deden we het vertrouwensspel "vallen als een plank". De tekst hangt al die tijd al in huis. Leuk om steeds weer tegen te komen.


Van voren.....
Al die tijd dat ik de tekst zag, dacht ik we zouden ook wel iets kunnen doen met dat God voor ons is... Is toch ook een prachtig beeld en zo bereidde ik deze avond voor. We zouden hem vorige week houden, maar toen was er een manneke ziek... en we hebben ondertussen al geleerd dat een family night en ziek zijn niet echt een combi is. Dus schoven we het door naar deze week.
Wij hebben het feit dat God voor ons is uitgelegd, dat Hij daar is om ons de weg te wijzen. De wegwijzen doet Hij op verschillende manieren... Door Zijn woord de bijbel is een heel belangrijk onderdeel daarvan. Maar ook door gebed, kan Hij ons sturen en de wegwijzen. 

Wandelroute....
We moesten denken aan een wandeling die je kan maken door bv het bos.... Je wandelt dan vaak een pad wat aangegeven wordt met bordjes of andere herkenningstekens of je wandelt aan de hand van een kaart. Deze volg je en je zal niet verdwalen. Mocht je nou toch een bordje gemist hebben dan kan je het altijd aan iemand vragen of Hij je kan helpen de juiste weg weer te vinden. Maar daarnaast willen we ook aanstippen dat als je een route vaak loopt dat je die route leert kennen... dan heb je geen kaart nodig, dan weet je welk pad je moet nemen. 
Die kaart is uiteraard God's Woord, dus lees in je bijbel, zodat je daarin God's wegen en lessen kan leren. Als je veel leert vanuit de bijbel, dan weet je wat de wegen van God zijn. En als je vastloopt of even twijfelt op een kruispunt is er altijd Iemand aan wie je het kan vragen.
Omdat wij afgelopen vakantie heel veel gewandeld hebben, zal dit beeld hen zeker aanspreken. Maar dit moet natuurlijk ook uitgetest worden :)

Onze middag....
We beginnen onze middag met het luisteren naar onderstaand lied.


We praten daarna over hoe we afgelopen vakantie gereden zijn. Hoe weet je waar je heen moet. Daar helpen de pijlen en borden bij zegt er een, door op de kaart te kijken...of door de tom-tom... Klopt allemaal... Maar als je die nou niet hebt, kom je dan aan op plaats van bestemming? Waarschijnlijk niet... Daarna praten we over ons leven, dat ook een bepaald doel heeft... en welk pad moeten we volgen en Wie wil ons de wegwijzen. Al snel komen we bij de kern uit, dat God ons de wegwijst. Dan is de link naar de bijbel en gebed snel gemaakt.

(Je zou bij dit onderwerp ook een routekaart kunnen maken en aan de hand daarvan een route door je eigen wijk kunnen lopen, of ga een wandeling lopen in het bos en volg de bordjes.)

Daarna maken we de link naar de bijbel, wie wees God ook de weg. We komen op Abraham uit, op het Joodse volk samen met Mozes, maar ook de discipelen die uitgezonden worden. We maken dan een knutselwerkje, waarin de hand van God, Abraham de weg wijst. Omdat de tijd wat kort is maken we met zijn allen 1 werkje.... Het werkje kan je hier printen. Ook de tekst die op de ondergrond staat vond ik erg passen bij onze middag. Wandel op de wegen die Hij jouw wijst en ontvang Zijn zegen.... Prachtig... want is het ook niet zo...




In onze volgende avond hopen we nog een stukje verder in te gaan op die zegen... De zegen die we krijgen van God omdat Hij Zijn hand op ons legt (Ps 139:5), maar ook omdat we Zijn wegen bewandelen... Dit willen we doen door het te hebben over de brede en de smalle weg... Moet alleen nog even opzoek naar een verwerking...Iemand daar nog ideeën voor???

3 opmerkingen:

  1. Ik heb voor je gekeken maar kan eigenlijk niets vinden voor de verwerking van dat thema. Maar je vindt vast wel wat? Mooi om zo bezig te zijn rond de Bijbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ilse, Dingen die me zo te binnen schieten: Je zou iets met een parcourtje kunnen doen. Een aantrekkelijke waarbij je alle ruimte hebt en er allerlei leuke verleidelijke dingen zichtbaar zijn of iemand aan het begin van het parcour die je allerlei mooie verleidelijke dingen beloofd en een parcour wat niet makkelijk te overzien is en je ook niet zo goed kunt zien wat je allemaal te wachten staat. Aan het eind van het gemakkelijke parcour zou je dan iets kunnen geven of doen waar ze maar kort plezier van hebben of om het nog sterker te maken iets wat ze niet lekker vinden of niet leuk vinden (iets wat tegenvalt en in ieder geval niet aan de verwachting doet van de gekozen route) En bij de andere natuurlijk juist als beloning wat ze heel leuk of fijn vinden of iets wat ze totaal niet verwacht hadden.
    Of als je juist al iets dieper kunt een collage of iets dergelijks maken van de 2 wegen. Misschien heb je wel eens van die discussie punten of dingen die de kinderen graag willen hebben doen zien omdat andere kinderen dat ook mogen maar het zijn dingen die ingaan tegen wat God van ons wil of met ons voor ogen heeft of ons van God af willen brengen (denk aan Halloween, bepaalde films of speelgoed, spelletjes waarvan de basis of het idee niet strookt met de Bijbel maar ook op gedrag niet mee doen met pesten of een kind buitensluiten etc) en daar tegen over wat God van ons vraagt, dat dit heus niet altijd makkelijk is maar dat het ons wel dichter bij God brengt en de beloftes die Hij ons geeft.
    Kijk maar of je iets met deze ideeën kunt. Veel zegen met deze avond en ik kijk weer uit naar je blogverslag ervan.
    Groet, Ellen Swijnenburg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen,
      Bedankt voor je ideeen! Zitten zeker dingen tussen die ik ga gebruiken!!!
      Groetjes Ilse

      Verwijderen