Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 23 september 2014

Verjaardag, bijbel en lego

Het is deze week een feest week hier thuis. Onze oudste zoon werd van de week 7... oei wat gaat de tijd hard en wat wordt hij groot en wijs. Allemaal dingen waar we erg dankbaar voor zijn!


Bijbel....
Al een tijdje waren we aan het verzinnen wanneer we hem een eigen bijbel zouden geven. Hij zit in groep 4 en kan goed lezen. In de kerk wil hij graag proberen mee te zingen, dus dan is je eigen bijbel wel gaaf natuurlijk. We besloten dat hij voor zijn 7e verjaardag een bijbel zou krijgen. Als Matthijs 7 wordt zal ook hij dan een eigen bijbel krijgen (hihi mini traditie is geboren :)..)

Die bijbel geven wilde we niet doen op zijn normale verjaardag maar er echt even tijd vrij voor maken. We kwamen er op uit om dit tijdens een family night te doen.

In de bijbel schreven onderstaande zegen, die geschreven is naar aan de hand van de zegen van St. Patrick. Het orgineel vond ik op deze site, maar paste het zelf nog verder aan, door geen u te gebruiken maar je, om het wat dichter bij Thomas te laten staan. 

De Heer is voor je
om je de juiste weg te wijzen
De Heer is naast je
om je in Zijn armen te sluiten en 
je te beschermen tegen gevaren van links en rechts
De Heer is achter je
om je te bewaren voor gemene 
aanvallen van anderen
De Heer is onder je
om je op te vangen als je dreigt te vallen
De Heer is in je
om je te troosten al je verdrietig bent
De Heer is om je heen
om je te verdedigen als mensen over je heen vallen
De Heer is boven je
om je te zegenen
Moge God zich over je ontfermen
nu en altijd

Onze avond...
We starten onze avond aan tafel... 
Al voor we gingen beginnen had Thomas al een lego auto uit elkaar laten halen. Hij baalde want die was net nieuw, maar ik zei: Het komt goed....


Ik leg de blokjes op tafel en geef ze de instructie om een auto te bouwen. Enthousiast beginnen ze... 
Helaas het lukt niet en al snel vragen ze om het boekje. Precies het hoekje waar ze ze wilde hebben.

De lego gaat aan de kant... we maken de link naar ons leven en de bijbel. We kunnen wel proberen te leven tot Gods eer en volgens zijn regels, maar zonder uitleg of intructie boekje kunnen wij dat niet... Daarom gaf God ons Zijn woord in de vorm de bijbel. Daarin kunnen we lezen wat God van ons wil en hoe wij kunnen leven tot Zijn eer. Dat maakt het een stuk makkelijker. Dus blijf niet zelf tobben, maar gebruik de bijbel! 
(Dit idee heb ik gebruikt van Mariska, die dit deelde in de FaceBookGroep Family Nights. Bedankt he!)

Op dit moment krijgt Thomas totaal onverwacht een kadootje. Zijn eigen bijbel... Wat is hij trots... 


Er gaat een hele nieuwe wereld voor hem open. We kozen ervoor om hem een herziene statenvertaling te geven, waarin ook de psalmen staan. Deze wordt bij ons in de kerk gebruikt en zo kan hij zijn bijbel ook meenemen naar de kerk. De zondag erna gebeurde dat dus ook :)... vol trots liep hij de kerk in met zijn bijbel onder zijn arm... hoe schattig. IJverig werden alle psalmen opgezocht en het te lezen bijbelgedeelte!
We wilde ook nog wat maken wat hij wat langere tijd op zijn kamer kan hebben. Op een stuk canvas plakte een kartonnen hart. Met diverse kleuren verf, verfde we om het hart heen.




Toen we klaar waren haalde we het hart weg en lieten we de rest drogen. In het hart schreven we een bijbeltekst voor Thomas. Deze tekst/schilderijtje kan mooi op zijn kamer hangen. 





3 opmerkingen:

  1. Wat mooi om hem zo zichtbaar en tastbaar een tekst mee te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat worden ze snel groot he? Wat een prachtig cadeau, die Bijbel en de manier waarop het gegeven wordt is al een feestje op zich!!

    BeantwoordenVerwijderen