Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 5 september 2014

(Vakantie) Serie: Schepping dag 1

Voor we op vakantie gingen hadden we bedacht dat we tijdens onze vakantie 1 serie family nights wilde houden. Ik vond de schepping wel een mooi onderwerp, aangezien we heel veel en graag wandelen tijdens de vakantie en dat doe je in God's schepping... 
Dus bedachten we zo dat we tijdens het wandelen heel wat konden bepraten, zien en ervaren. Natuurlijk weten onze jongens wat er geschapen is en de volgorde weten ze ook aardig. Maar ik wilde ze vooral laten verwonderen of de diverisiteit en creativiteit van Gods prachtige schepping.

Voorbereiding...
Van te voren had ik bedacht dat iedere scheppings-dag 1 family night zou moeten worden en soms zelfs verspreid over meerdere dagen uitgesmeerd zou worden. De family nights wilde we wat simpeler doen, omdat we dus veel vaker met elkaar om de bijbel heen zouden zitten. Ik zocht verschillende knutselwerkjes, maar heb niet voor iedere dag een werkje. 
Ik vond een dagboekje over de schepping met op iedere dag een scheppingsdag. Heel leuk en zo werd dit boekje een rode draad door onze vakantie en family nights heen. Hier kan je dit boekje downloaden. 
Daarnaast printte ik thuis al diverse platen uit die ik wilde gebruiken bij verschillende uitleggen. Dit complete pakket en genoeg kleurplaten gingen ook in de koffers en zo de auto in. 
Natuurlijk kan je deze serie ook gebruiken zonder vakantie ;)

Dag 1: 
God maakte op de 1e dag, de nacht en duisternis. 
En God de Here noemt het dag wanneer het licht er is. 

Voor we op vakantie gingen hadden we al gezegd dat alle family nights op vakantie zouden gaan over de schepping. Toen we de kinderen om 5 uur 's ochtends in de auto zette waren ze klaarwakker, maar besefte heel goed dat het wel een raar tijdstip is om wakker te zijn. Onderweg spraken we over wat er bij het donker hoort en wat er bij het licht hoort. Oftwel wat je 's nachts doet en wat je overdag doet...
Dat was heel leuk om dat te doen in het donker en het langzaam licht te zien worden.


Dan is het verschil tussen dag en nacht ineens duidelijk


Als we onze eerste family night hebben, dan hebben we het er weer over. 
Maar nu gaan we ook wat dieper in op de duisternis en Het Licht....
Mooi om dit nu ook aan te kunnen halen, daar over door te kunnen praten.
We benoemen ook de zaken die van de duivel en God zijn en dat die net zo duidelijk zijn als het verschil tussen dag en nacht... en ja daar zit ook nog een stukje schemering bij... maar het meest van de dag is het licht of donker...en dus duidelijk


Deze dag kleuren we de voorkant en dag 1 uit het dagboekje




en wat is het dan leuk om van je potlood een wip te maken een andere potlood te lanceren ;)



De komende weken zullen jullie geregeld een blog kunnen lezen over de family nights die wij hielden tijdens onze vakantie...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten