Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

donderdag 31 oktober 2013

Halloween.... niet in ons huis...

Al weken loop ik er tegen aan in winkels. Halloween. Het lijkt wel of het steeds meer 'normaal'. De winkels liggen vol met maskers, bloed, spinnen, spoken, enz. Ik vind het verschrikkelijk. Ik hoorde gesprekken tussen moeders en dochters aan die hun outfit bij elkaar aan 't zoeken waren....'Oh leuk mam, dan ga jij als heks' 'En die spinnenraggen hangen we bij de deur... ja leuk' en zo ging het nog even verder...

Normaal....
Ook hier in de buurt lijkt het steeds 'normaler' te worden. Afgelopen weekend zag ik het complete gezin uit buurt gesminckt en verkleed in de auto stappen. Gisteren kwam een ander kindje uit de buurt vertellen hoe hij morgenavond (vandaag dus) gekleed zou gaan.  

Leesvoer....
Voor ons is het dus NIET normaal... Ik heb lang nagedacht over hoe ik dit nou het beste kon omschrijven.. Tot ik via via deze link kreeg... Dus ik doe makkelijk ;)

Lees hier het artikel van de HGJB,
ook kan je hier info krijgen over het ontstaan van Halloween e.d.
en als laatste nog een artikel van het Reformatorisch Dagblad
(Flink wat leesvoer... maar dan weten we in ieder geval waar we het over hebben ;))

Hoe gaat dat bij jullie??...
In de facebookgroep Christelijk Opvoeden, heb ik de vraag gesteld hoe anderen hier mee omgaan. Mooi om te zien hoe iedereen hier een eigen idee overheeft en hoe ze er mee omgaan. Vond het nog fijner om te zien dat we het allemaal met elkaar eens waren... we vieren het niet!
Ik ben wel nieuwsgierig. Hoe gaan jullie met halloween om? Wordt het gevierd op school of in de buurt? Hoe leggen jullie dat aan jullie kinderen uit?


In ons gezin speelt het totaal niet. Onze jongens weten niet eens dat het bestaat. In winkels komen ze niet of nauwelijks. Op school word het absoluut niet gevierd. Daar zijn we erg blij mee. Maar toch vind ik het fijn om er zelf mee bezig te zijn... want het is nog al wat... wat onschuldig lijkt in de ogen van de wereld... is totaal niet onschuldig.

Creatieve ideeën....
  • Ik verwacht half half dat er vanavond wat kinderen aan de deur staan. Wat te doen? Ik doe er niet aan mee... dat zeker niet... maar wat dan wel. Toen las ik in de bovengenoemde groep een tip van iemand die me wel aansprak. Deze man ging kaartjes maken, met daarop de tekst: Jezus houdt van je. Ik vind het een erg mooi idee en zo stuur je ze niet met lege handen weg. Denk dat  ik ze ook maar ga maken!
  • Ook las ik ergens dat ze in hun raam een afbeelding van een kruis zetten, evt. met een kaars erbij als verwijzing naar Jezus die het licht is in de wereld. Mochten jullie kinderen wel geconfronteerd worden met halloween en wil je samen iets doen, dan kan je zo'n kruis bv ook samen maken. Klik hier voor een afbeelding van een kruis. Je kan er dan een soort family night van maken en samen praten over wat halloween inhoudt en waarom jullie de keus maken om juist geen family night te vieren.
  • Een vriendin behandelde vorig jaar de 10 geboden en toen ze bij het 2e gebod waren, was het net halloween geweest. Ik weet nog dat ik een knutsel in de gang zag hangen, met allerlei dingen die met halloween te maken hadden met daardoor heen een groot 'verboden-in-te-rijden-bord'. Dit is misschien ook wel een idee om te doen als gezin, naar aanleiding van het 2e gebod.
  • De laatste tip kwam ik tegen op Geloven is leuk. Het is een knutsel over dat Gods woord krachtig is en dat je als Zijn kind sterk staat om dat Zijn woord sterk maakt. Misschien wel iets voor kinderen die het moeilijk vinden omdat al hun vriendjes wel mee mogen doen? Of die er erg bang van zijn geworden... Klik hier voor de beschrijving en uitleg. Hier kan je klikken voor het werkje zelf.

Bidden...
Als laatste wil ik jullie aanmoedigen om te bidden deze avond. Voor al die kinderen, al die mensen, die zich zo door de duivel laten verleiden tot een 'leuk en onschuldig feestje'. Misschien kunnen jullie als gezin bidden voor bv. de mensen uit de buurt die langs de deuren komen?



Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, meningen en/of ervaringen! 
Laat het gerust weten in een reactie of 
dmv een mailtje.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten