Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 10 november 2015

Serie: Ik ben.... het brood dat leven geeft (2)

Vandaag het 2e deel van de Serie Ik ben... Volgens het boek is het brood dat leven geeft aan de beurt. Dit stuk staat ook in Johannes. Zijn woorden komen vlak na de geschiedenis van de 5 broden en 2 visjes. En is te vinden in Johannes 6:35, maar ook in vers 48 en 58


John 6:35  And Jesus said unto them, I AM THE Bread of life:  he that cometh to me shall never hunger; and he that believeth on me shall never thirst.:

Brood...
Brood had voor de Joden een andere lading dan dat voor ons had. Voor ons is het een voedingsmiddel, in de Joodse cultuur stond brood ten teken van al het voedsel. Daarbij komt ze aten ook heel veel brood, ze hadden een ander voedingspatroon en niet zo heel veel verschillende soorten voedsel zoals wij. Dus brood was erg belangrijk. Wij zouden zonder brood kunnen en de Joden niet... 
Dus Jezus is ons belangrijkste voedsel. Maar je kan Jezus toch niet eten, hebben onze jongens al eens gevraagd. Klopt... Hier op aarde kan je brood eten en krijg je weer honger. Maar brood zorgt er ook voor dat we groeien, dat we voedingsstoffen binnen krijgen. Dat doet Jezus ook bij ons, als we ons tot hem wenden. Hij laat ons groeien en met Zijn Geest en de Bijbel geeft Hij ons genoeg voedingsstoffen. Als je Zijn brood zal eten, zal je eeuwig leven! En zal je geen honger meer hebben... omdat Hij altijd bij je is!


Avondmaal... 
Niet zo heel lang geleden hadden we avondmaal bij ons in de kerk en Thomas vroeg zich oprecht af waarom hij niet aan het avondmaal mocht, want hij houdt toch ook van de Here Jezus en gelooft ook dat Hij gestorven is voor hem.... Tja daar sta je dan... Met een mond vol tanden en eigenlijk geen idee... Ik kwam persoonlijk niet verder dan dat de regels/tradities zijn van onze kerk. We hebben het er vaak thuis nog over gehad en ook met andere over gesproken. Feit blijft dat het bij ons in de gemeente niet kan, maar ik snap zijn verlangen ook erg goed en vind het zo mooi en puur... Gelukkig snapte hij het wel waarom er regels gemaakt moeten worden door een kerk... maar toch... Als het over het Brood des levens gaat moet ik ook erg denken aan het avondmaal... Want komt dat niet iedere keer terug:


Het Brood dat wij breken is de 
gemeenschap met het lichaam van Christus


Onze avond....
We starten met het lezen van de geschiedenis uit Johannes 6. 



We praten nog even door over wat dat nou is Jezus als brood... Daarna kijken we onderstaand filmpje, wat het op een leuke manier duidelijk maakt.



Link naar het filmpje

We praten over het Brood, hoe dat voor ons is. Wie Jezus voor ons is. Maar ook over het Avondmaal. Ook hebben we besloten om samen een stukje brood en een slokje druivensap te nemen. Om te herdenken aan het offer van Jezus... (zoals we al eerder deden rondom Pasen), maar ook om aan Thomas verlangen naar het Avondmaal tegemoet te komen. Als we dit doen, vragen we aan de kinderen om tijdens het eten van het stukje brood en het drinken van het sap, na te denken over wat Jezus deed voor ons... wat een mooi en bijzonder moment en het maakt ons stil...


We maken daarna een mobile en hangen deze op een mooi plekje in de huiskamer.



De 2e verwerking is kleine boterhammen maken. Daarvoor hebben we een mal gemaakt van dik karton. Hier voor gebruikte we een afbeelding (zie link). Langs de mal snijden we uit klei die aan de lucht droogt kleine boterhammen. We steken er sateprikkers in voor ze drogen, zodat we ze later aan een lint op kunnen hangen, misschien krijgen ze wel een mooi plekje in de kerstboom maar dat duurt nog even...  Maak voor aan de boterhammetjes een label met daarop Jezus zegt: Ik ben het brood dat leven geeft. 
We plakken onze plaatje van deze avond op de draaischijf.


 





Ik kwam ook nog de tip tegen om samen brood te bakken. Dat doen we hier wel vaker, maar je zou ook met zoutdeeg broodjes kunnen make. Allemaal ook erg leuk om te doen ;). Omdat ik het zelf ook erg leuk vind om bezig te zijn met een thema en jullie misschien ook wel, geef ik jullie ook nog een link naar een kleurplaat... Want kleuren blijft leuk toch ;)...

Links...
Kleurplaat voor papa's en mama's: Bread of Life
Mobile: Brood des levens
Mal: Boterham
Draaischijf: Ik ben...
Afspeellijst: Ik ben....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten