Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

woensdag 7 oktober 2015

Serie: Mannen uit de bijbel 1 /Doopnamen - Thomas...

Deze serie startte we op 13 september, maar omdat de serie Wandelen met God en de serie De reizen van Paulus nog liepen, heb ik deze even bewaard voor wat rustigere weken... Dus nu komen ze wat later online :)
________________________________________________

Lang heb ik getwijfeld hoe ik deze serie zou noemen... Laat ik eerst even uitleggen hoe we er toe zijn gekomen. Na de vakantie wist ik even niet zo goed wat we voor serie/thema's zouden gaan uitdiepen met onze avonden. Advent komt dan stiekem toch ook weer om de hoek kijken...er vloog van alles door m'n hoofd en ik wist het niet meer....
In m'n hoofd was ik ook bezig met onze 4 verjaardagen (in 1 maand tijd) voor te bereiden. En toen ineens wist ik het... Hun doopnamen! Jaaaa... en dan ben ik ineens helemaal enthousiast en zoek ik heel de avond het internet af naar leuke ideetjes...

Wel of niet delen....
En toen dacht ik ineens maar dat kan ik niet delen op mijn blog, want iedereen z'n kinderen hebben uiteraard weer andere doopnamen. Maar laten onze jongens nou net alle 2, 3 doopnamen hebben en die namen zijn eigenlijk allemaal bijbelse namen. Vandaar de titel... Mannen uit de bijbel...

Er zit geen logica in, het zijn geen mannen die bij elkaar horen en tegelijk horen ze juist wel bij elkaar, want zo heten onze zonen! Maar ook wil ik jullie aanmoedigen om misschien ook wel iets te doen met hun doopnamen of dooptekst... Maar uiteraard kan je deze serie (of delen daarvan) ook gebruiken in een andere serie of voor losse avonden....

Thomas is als eerste jarig en dus beginnen we met zijn doopnamen, daarna is Matthijs aan de beurt. Daarna is het hervomingsdag en daar wilde we dan ook aandacht aan besteden.



Thomas...
Thomas zijn eerste naam is ook Thomas ;)... Dus beginnen we daarmee. Deze naam vonden we gewoon erg leuk en had voor ons verder geen "geestelijke" meerwaarde. Oke er stond een Thomas in de bijbel maar daar zijn we toen niet heel bewust mee bezig geweest. Thomas zelf aan de andere kant is iedere keer verbaasd als hij zijn naam hoort in een preek of tijdens het bijbellezen. En dat maakt hem trots dat hij een bijbelse naam heeft.
De naam Thomas betekend niet meer dan tweeling broer, dat weet hij al een tijdje en grapt wel eens dat hij vast nog ergens een tweeling broer heeft ;)... Omdat de naam zelf dus geen betekenis heeft hebben we het deze middag over Thomas uit de bijbel die niet kan geloven. Nou is dat niet het eerste wat we onze kinderen toewensen en dus namen we de tekst: "Zalig zij die niet zien en toch geloven". De woorden die Jezus spreekt nadat Thomas hem wel ziet en gelooft. 
Al snap ik trouwens best wel dat Thomas het niet kon geloven... de andere discipelen konden het eerder ook niet geloven... Maar toch staat deze Thomas als "ongelovige" te boek... Die lading wilde we er dus niet aan meegeven ;).

Onze middag...
Tijdens het eten 's middags vraagt Thomas wat gaan we doen met Family Night. Ze weten dat de serie over wandelen met God klaar is. "Oh iets leuks" zeg ik... "Waar gaat het dan over?"...  "Over jou"... hahaha hij snapte er niks van.
Bij het begin van de middag uitgelegd dat we de doopnamen/mannen uit de bijbel gaan behandelen en dat dus nu als eerste Thomas aan de beurt is omdat hij als eerste jarig is. Ze vinden het helemaal leuk.

We beginnen met een voelspel, dat idee heb ik geleend van Mirjam (link onderaan). Ze moeten van alles voelen en raden. Op een gegeven moment weten ze iets niet en dat komt best wel goed uit. "Als ik het je vertel, geloof je me dan?" Ja natuurlijk klinkt het. Als we het vertellen voelen ze nog eens goed en inderdaad...




Dan vertellen we het verhaal van Thomas, die toen zijn vrienden vertelde dat Jezus was opgestaan en bij hen geweest was, dat hij het niet kon geloven. Net als dat ze zelf eigenlijk toch ook nog even checkte of het wel klopte wat we zeiden wat het was toen ze het niet wisten... We praten daarna nog even door over wat de tekst betekend. Want wat is nou zalig... En dat geloven zonder te zien, dat doen wij, melden ze trots. 

Uit rood karton heb ik een hart geknipt. Thomas zijn hand verven we zwart en drukken we in het midden.




Om zijn hand heen, komen zijn namen te staan en de teksten/betekenissen die erbij horen. Vandaag komt er dus Thomas en Zalig zij die niet zien en toch geloven, te staan. 



Als laatste maken we een kleurplaat over Thomas, maar het animo is weg en de tijd is te kort. Die kleurplaten zijn dus niet af, maar goed we hebben wel een leuke en goede middag gehad.



Links....
Verwerking: Voelspel van Mirjam
Kleurplaat: Thomas ziet Jezus

1 opmerking: