Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

maandag 25 november 2013

Gastblog Ellen: Adventsproject de Namen van Jezus

Een tijdje geleden kreeg ik een leuke en enthousiaste mail. Van Ellen, 
Ellen leest mee op m'n blog (en diverse anderen). Ze reageerde op een berichtje en bleek bezig met een erg leuk project. 
Ze was namelijk een adventsproject in elkaar aan het zetten over de namen van Jezus. Als het klaar was zou ze 't wel willen mailen en als ik wilde mocht ik het ook gebruiken op m'n blog.... Nou zeg daar maar eens nee tegen.
Nou dat hoefde niet want ik vind het er super leuk uit zien en ik weet dat Ellen hier vele uren in heeft gestoken. Alleen daarom al ben ik blij dat ik het mag gebruiken en delen!
Hieronder staat de gastblog van Ellen, helemaal onderaan de gastblog staan diverse links naar documenten die deel uitmaken van het project.




Over Ellen:
Leuk dat ik een keer een gastblog voor Family nights mag schrijven. Mijn naam is Ellen Swijnenburg ik heb 3 kinderen (een jongen en meisje van bijna 10 en een meisje van 3). Wij houden regelmatig gezinsavonden en hierbij maak ik dankbaar gebruik van ideeën die via boeken/tijdschriften en blogs gedeeld worden. Als je een basis hebt kun je het verwerken naar een avond die bij je eigen gezin past.

Hoe het begon:
Naast de gezinsavonden vinden wij het fijn om ook als gezin naar bepaalde feestdagen toe te leven. De afgelopen jaren hebben we hiervoor diverse boekjes of andere op internet gedeelde projecten gebruikt. Na het 40 dagen project wat we dit jaar gedaan hebben kreeg ik inspiratie om voor advent dit jaar zelf iets te gaan maken.

Al snel had ik het idee om iets met de namen van Jezus te doen.  Namen zeggen iets. Als ouders in verwachting zijn besteden ze meestal veel aandacht aan het kiezen van een naam voor hun kind. En dan zijn het meestal 1, 2 soms 3 of 4 namen maar dan houdt het meestal wel op. Jezus heeft veel meer namen, genoeg om 25 adventsdagen te vullen. En elke naam zegt iets over Jezus.  Wat? dat ontdekken we elke dag. Ik heb dit project gemaakt voor ons eigen gezin maar ook andere mogen hier uiteraard gebruik van maken. Omdat ik vaak iets van de site van Ilse haal vond ik het wel zo leuk om het op family nights te delen. Vandaar deze gastblog.

Over het project: "de Namen van Jezus":
Na wat zoek- en speurwerk ben ik aan de slag gegaan. Het was meer werk dan ik ingeschat had maar uiteindelijk is het wel geworden zoals ik het in gedachten had. Voor elke adventsdag een naam. We lezen elke dag een stukje uit de Bijbel waarin deze naam voorkomt en ik heb bij elke naam een kleine toelichting gemaakt om de naam te verduidelijken. Daarnaast heb ik een bijpassend lied- en knutselboek gemaakt om elke dag een lied passend bij de naam te kunnen zingen en een knutsel of puzzel te maken die bij de naam past. 
Van alle namen heb ik naamkaartjes gemaakt die je bijvoorbeeld aan takken kunt hangen of ergens op kunt plakken of een naamslinger van kunt maken. Deze naamkaartjes gaan bij ons in genummerde enveloppen die opgehangen worden waardoor we een adventskalender hebben.
Wij gebruiken bij advent ook altijd een adventstuk met daarin 5 kaarsen (4 kleinere voor de adventszondagen en een grote voor het kerstfeest). 
Op de 1e adventzondag mag de 1e kaars aangestoken worden en zit er in de envelop een extra tekstkaartje (de tekst behorend bij de naam van die dag) wat bij het adventstuk neergezet mag worden en dan een week blijft staan tot de volgende zondag. Wij doen het adventsproject in plaats van het bijbel lezen met boekje wat we normaal gesproken aan het eind van de maaltijd lezen. Aan het begin van de maaltijd mag de kaars aangestoken worden. 
Op de 2e adventszondag mogen er dan 2 kaarsen branden en komt er een nieuwe tekst voor die week en dat gaat zo verder totdat het kerst is en alle kaarsen branden. Aan het eind van de maaltijd mag de envelop gepakt en opengemaakt worden, we lezen dan het stukje voor die dag en zingen het bijbehorende lied evt. met behulp van you tube en mag het kaartje opgehangen of opgeplakt worden. Per dag kijk ik of we het knutselwerkje dan doen of dat we dit op een ander moment doen afhankelijk van wat in het schema van die dag past.  

Aan de slag:
Nieuwsgierig? Neem een kijkje in het project of download het via onderstaande link. Voel je vrij om het te gebruiken en ik zou het leuk vinden als je ervaringen wilt delen via deze site of via de mail ellen.swijnenburg@filternet.nl.


Alvast gezegende adventsdagen toegewenst.

Ellen...

Ik ga er vanuit dat jullie allemaal enthousiast zijn en nieuwsgierig naar dit Adventsproject! Hier onder daarom de diverse links. Je hebt ze allemaal nodig!

  1. Adventsproject de Namen van Jezus en leesrooster
  2. Naamkaartjes bij het adventsproject de Namen van Jezus
  3. Verwerkingsopdrachten en liedjes bij het adventsproject de Namen van Jezus
Bedankt Ellen voor het maken en delen van je adventsproject!

Liefs Ilse

6 opmerkingen:

  1. Wat prachtig bedacht en uitgewerkt!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi he! Je snapt zeker wel dat ik geen nee zei tegen dit mooie aanbod!

      Verwijderen
  2. Wat een ontzettende klus om dit te maken! Super dat je dat gedaan hebt Ellen en fijn dat wij het ook mogen gebruiken. BEDANKT! Ik stuur het door naar de jonge moeders in onze gemeente en wij gaan er thuis mee aan de slag. Het past mooi bij wat wij met de kinderen gaan doen met kerst in de gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel gaaf. Zeer bedankt voor alle tijd die je erin hebt gestoken Ellen, en voor het zomaar beschikbaar stellen van het materiaal. Rinette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw! Nu een paar jaar later maar nu heb ik er heel veel aan! Ontzettend bedankt voor de tijd die je erin hebt gestoken Ellen! En dat Ilse dit wilde publiceren! Bedankt!

    Gods zegen,
    Marije

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Marije... vanaf mijn kant en ik weet van Ellen dat ze het ook heel erg graag gedaan heeft!
      Groetjes Ilse

      Verwijderen