Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

vrijdag 4 april 2014

Leesrooster goede/stille week

Afgelopen jaren merkte we dat we het lastig vonden om ons voor te bereiden op Goede Vrijdag en Pasen. Ik werk als bloemist en een Paasweek is een erg drukk week en dat betekend dus vaak veel en extra werken. Dit maakte dat de week voor Pasen vaak bestond uit veel werken, weinig slapen en dan ineens was het Pasen... Uiteraard hadden we wel family nights, maar we wilden meer. Hier een verandering in brengen is belangrijk voor ons maar ook voor de jongens.
Ik vond in het boek Van Feest naar Feest een handig leesrooster om te lezen met je kinderen. Iedere dag lees je een stukje uit de bijbel en plaats je een symbool voor die dag een op een kruis.
Dit lazen we vorig jaar (2013) met onze jongens. Dit beviel erg goed, zo goed dat ik het met jullie wil delen. Omdat ik grote delen overgenomen heb uit het boek, heb ik daar toestemming voor gevraagd bij het Boekencentrum. En dat mocht van 't Boekencentrum, super! (BEDANKT Boekencentrum!) Daar ben ik erg blij mee, want dit maakte dat wij een goede voorbereiding hadden.
Niet alle bijbelgedeeltes staan in de kinderbijbels die wij in de kast hebben staan, we hebben daarom sommige stukken uit Het Boek gelezen. 

Zelf hebben we heel de week gelezen uit een boekje dat bij het Nederlands Dagblad zat, Bid, Luister en Leef (de Goede week). Het is een klein boekje en onderdeel van een groter boek. 

Wij knipte een grof kruis uit een stuk karton, je zou ook een kruis kunnen maken uit een stuk hout. Kijk gewoon wat het beste bij past en wat je in huis hebt.

Palmzondag:
Lezen: Verhaal van de intocht in Jeruzalem
Symbool: Palmtakje, deze kan je knippen van van groen papier of een takje van bv. buxus knippen.
Maandag:
Lezen: Reiniging van de tempel
Symbool: Zweep, een lucifer met stukjes touw er aan geplakt.


Dinsdag:
Lezen: Verhaal dat Jezus gezalfd word door Maria
Symbool: Geurige kruiden of een klein kruikje, bv. een stukje lavendel, een klein kruikje of wat potpourri in een schaaltje.

Woensdag:
Lezen: Jezus die de voeten wast van zijn discipelen
Symbool: Handdoek, knip een stukje van een oude handdoek af


Witte Donderdag:
Lezen: Verhaal laatste avondmaal met de disicpelen
Symbool: Matze en beker, verf een medicijnbekertje aan de binnenkant rood dan lijkt het op wijn en leg er een stukje matze bij. (bij ons werd het een klein stukje brooddeeg-brood, want de poes at de matze op ;), raar beest)



Goede Vrijdag:
Lezen:Verhaal van de kruisiging
Symbool: Kruis, maak van 2 stokjes een klein kruisje, door te lijmen of met een stukje touw.

Stille Zaterdag:
Lezen: Stukje dat Jezus in het graf word gelegd(Lucas 23:55-56)
Symbool: Volgens het boek moest het een donkere doek zijn, die stond voor de rouw, dit vond ik een te lastig symbool voor de jongens. We maakte van blauw papier een druppel, een grote traan van het verdriet van de discipelen en de vrouwen.

Pasen:
Lezen: Paasverhaal
Symbool: Steen met daarop de tekst Hij is opgestaan.

Veel plezier deze week van voorbereiding, ik hoop dat jullie net als wij er van genieten om zo samen naar Goede Vrijdag en Pasen toe te leven.

Mede mogelijk gemaakt door Boekencentrum.

1 opmerking:

  1. Heel mooi om te zien en te lezen. Ik heb je blog doorgegeven aan een gezinnetje dat graag wil uitstappen. Ik noem het creatieve aanbidding....Wees gezegend. http://creativeworship-workshop.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen