Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

woensdag 12 maart 2014

Geestelijke Wapenrusting (7) gebed en biddag

Afgelopen woensdag maakte we een kalender om zo toe te leven naar Pasen. Ook onze serie over de wapenrusting moest nog afgerond worden. We wilde de laatste avond het hebben over het gebed, waar Efeze 6 ook mee afsluit. Toen zagen we in onze agenda's dat het deze woensdag biddag is voor gewas en arbeid. Dat vonden we een mooie combinatie en dus stelde we onze family night uit tot vandaag. 

Vandaag is het een drukke dag, allebei een ochtend werken, kids naar school, zwemles, kerk en tussen dat alles in hebben we ook nog deze family night gedaan.

In Efeze 6:18 staat:

En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest….

Als je bidt heb je contact, leg je een relatie....een relatie met God. Dit is niet aan een speciale tijd of omgeving gebonden. We mogen altijd bij God komen en Hij wil niets liever. En niet alleen als het slecht met ons gaat, als we het moeilijk hebben, maar ook als we blij zijn of als er niets bijzonders is gebeurd... Hij wil het weten, Hij wil onderdeel zijn van ons leven. 
Tijdens het bidden, mogen we ook vragen om advies, om hulp van de Heilige Geest. De Geest wil ons ook helpen met de wapenrusting en de strijd van de duivel.

Werkvormen...
Het bidden van de jongens is de laatste tijd een beetje versloft. Er wordt nog wel gebeden, maar ze hebben moeite met de juiste woorden en waar ze precies voor kunnen bidden. Wij steken hierin te weinig energie en dit is een goed moment op het weer op te pakken.
We merkten beide op dat de jongens wel een leidraad kunnen gebruiken. Voor Thomas maakte we een tijd geleden een A4tje vol met plaatjes waar hij voor zou kunnen bidden en danken. Ook hebben we wel eens een dobbelsteen gemaakt. Werkte allemaal goed voor hem, tot die dingen verdwijnen.... Slordig ik weet het, maar het is niet anders.

Zorgenvriendjes...
Van de week zagen we in de speelgoedwinkel een soort knuffel genaamd zorgenvriendje. Het is een knuffel met een rits als mond. Over alles waar je je zorgen om maakt, schrijf je op een papiertje en stop je in de mond van de knuffel. Dan zijn je zorgen weg. Voor het complete idee, kijk je eens op hun site
Thomas vond het wel wat, mijn alarmbellen gingen rinkelen. Thuis hebben we erover gepraat. Dat als je bidt en dus praat met God en al die dingen de je anders op zou schrijven, aan Hem geeft... is het ook weg....net als met die knuffel. 
Het kwartje landde en hij vond de knuffel gelijk stom ;). 
Natuurlijk snap ik dat er kinderen zijn die dit misschien nodig hebben, maar vanuit mezelf gezien...lijkt het akelig veel op een vervanging van het gebed en troost zoeken bij God.

5 vingers...
Al een tijdje geleden las ik over bidden aan de hand van 5 vingers. Dat leek mij wel wat, aangezien je als alles goed gaat  die niet kwijt raakt. Hieronder een stukje uitleg


Een hand heeft vijf vingers. Vijf vingers die ieder zouden kunnen staan voor een onderdeel van gebed. 
De duim kunnen we opsteken. Hiermee zeggen we dat God goed is. In gebed mogen we Hem prijzen. Het is belangrijk dat kinderen dit leren. Door liederen, maar ook in woorden, als ze hardop bidden. 
Met de wijsvinger kunnen we wijzen. We wijzen de vinger naar onszelf en belijden dat we niet zijn zoals God ons bedoeld heeft. En daarbij hoort dat we om vergeving vragen. 
De middelvinger staat voor het bidden voor de ander. In 1 TimotheĆ¼s 2:1 worden we opgeroepen om te bidden voor alle mensen. Ook kinderen moeten hierin gestimuleerd worden. Om niet alleen voor ‘de arme mensen’ te bidden, maar ook concreet voor personen uit hun omgeving. Opa of oma die ziek is, of een klasgenootje dat gepest wordt. Wanneer de gebedspunten concreter zijn, is ook duidelijker te zien wanneer God een gebed verhoort.

Een ring aan een ringvinger geeft een relatie aan. Onze relatie met God is er dankzij het bloed van zijn zoon Jezus. God laat zijn trouw iedere dag opnieuw aan ons zien. Danken voor alles waarmee Hij ons zegent hoort daarom een vast onderdeel te zijn van gebed. 

Tenslotte de pink. Last but not least: we mogen God vragen wat we nodig hebben. Hij geeft de Heilige Geest aan wie Hem daarom vragen (Lukas 11:13).
Bron: http://www.generatio.nu/nl_NL/108/Kinderen_leren_bidden

Deze middag....
Papa is vanmiddag vrij om mee te kunnen gaan naar de kinderdienst voor biddag. Als we met z'n allen hebben geluncht. Gaan we aan de slag.
We leggen uit welk onderdeel van de wapenrusting aan de beurt is en dat op biddag. Zelf vinden ze de link ook mooi. We lezen de tekst uit Efeze 6. Praten over wat bidden is en hoe je dat kan doen. We praten ook nog even over die knuffel die we gezien hebben en hoe je zo ook alles aan de Here mag vertellen.
We leggen het systeem uit van de 5 vingers en beseffen dat het wel even zal duren voor het een systeem er echt inzit. Zeker bij de jongste, maar dat geeft niet. 
We maken allemaal een hand die we bij ons bed kunnen hangen. Ja ook wij maken er een, nooit te oud om te leren. Ik vind het voor mezelf ook een handige leidraad. Op stevig wit karton trekken we onze handen om. Deze kleuren we in en op iedere vinger zetten we het woord waar het bij die vinger omgaat. Dus: 

Duim: God is goed
Wijsvinger: Vergeving vragen
Middelvinger: Bidden voor anderen
Ringvinger: God danken
Pink: Bidden voor onszelf

De handen knippen we uit en luisteren nog naar wat liederen die met bidden te maken hebben. Daarna verzinnen we dingen waar wij op deze biddag voor willen bidden. We weten al snel een flink lijstje. We sluiten af met een kringgebed en gaan ons daarna klaar maken voor de kerk!






We zullen iedere avond de jongens helpen om op deze manier te bidden en zo een stevige basis te leggen voor hun bidden...ook voor als ze later groot zijn. Want om eerlijk te zijn heb ik zoiets zelf wel erg gemist. 


Hoe ervaren jullie dat? 
Hoe gaan jullie om met gebed in het gezin?
Wat doen jullie met de kinderen aan biddag??

2 opmerkingen:

  1. Ha Ilse,

    Mooie blog weer. Is heel herkenbaar bidden blijft hier ook een terugkerend onderwerp. De genoemde dingen zijn hier ook allemaal wel eens gedaan. Wat wij ook nog een keer gedaan hebben is een doos gemaakt met allemaal kaartjes en voorwerpen met onderwerpen om voor te bidden. Dus kaartjes waar we allemaal plaatjes van eten, de regering, kinderen die zichtbaar aan armoede lijden, logo's van allerlei goede doelen organisaties zoals open doors, en foto van alle leerkrachten en het logo van de school etc. op geplakt hebben. En daarnaast zijn er allerlei voorwerpen zoals als een politieauto een doktersprik etc. een minihandje van de handjes die jij vandaag gemaakt het kortom heel veel stof om voor te kunnen bidden wat het voor hen makkelijk maakt. En ook lege kaartjes waar ze zelf iets op kunnen schrijven of tekenen. Op de doos staat dan de tekst uit 1 timotheus 2 vers 1.

    Wij hebben geen kinderdienst op bid en dankdag dus bij ons leeft het wat minder. Heb er tijdens de maaltijden wel over gesproken wat voor dag het is en waarom dit bedoelt is en tijdens het gebed ook heel bewust voor bijvoorbeeld een goede oogst voor de boeren gebeden.

    Hartelijke groet,

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedank Ellen, op Facebook kreeg ik een soort gelijke tip. En wat blijkt we zijn niet de enigen die hier mee zitten....Dacht ik stiekem wel een beetje. Daarom ben ik ook erg blij met je reactie!
      Ga zeker wat met zo'n soort doos doen, met kaartjes ed...
      Liefs Ilse

      Verwijderen