Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

woensdag 15 juni 2016

Serie: Het leven van David... David danst voor de Ark {deel 7}


Vorige week werd David koning.... en nu haalt hij de Ark naar Jeruzalem.


King David Dances Before the Ark of the Covenant - Sunday School Lesson ~ Sunday School Lessons of Plenty:

Ik snap het niet...
Dit verhaal blijft me verbazen... Niet dat David de Ark wil halen, nee dat snap ik heel goed. Ze gaan hem halen met 30.000 sterke mannen. Op de terugweg maken ze muziek voor de Here.. En dan glijdt er een dier weg... Uzza steekt zijn hand uit om de Ark tegen te houden. God werd zo boos, dat hij Uzza doodde, want hij had de Ark aangeraakt... en dat was verboden...  Ik blijf dit niet snappen... Natuurlijk ging Uzza tegen de wet/opdracht van God in, maar het was toch goed bedoeld... hij deed er niemand kwaad mee... straf zou ik dan nog wel snappen... maar moest hij nou dood... Ik hoop niet dat jullie me kwalijk nemen dat ik dit schrijft.. Maar het is oprecht dat ik het niet snap. Ik geloof oprecht dat God goed is en dat wat Hij doet ook goed is... Toch blijft het dan ergens in mijn hoofd zeuren als ik zoiets lees... ik snap het niet.. Tegelijk besef ik weer dat ik het ook niet hoef te snappen, want God is goed en Zijn oordeel ook! Hoe zien jullie dat? Snappen jullie het? Loop je soms ook wel eens tegen geschiedenissen in de bijbel aan die je niet helemaal snapt? 

Dansen en Muziek maken voor God...
De Ark gaat eerst naar het huis van Obed-Edom en als God hem zegent, besluit David de Ark na 3 maanden naar Jeruzalem te halen. Op een wel heel bijzondere manier. De dragers stoppen om de 6 stappen en dan offert dan een koe en een stier. David is heel nederig een draagt een simpel priestersgewaad en hij danst! En niet een eerbiedig dansje... nee hij danst wild... Zie je het al voor je? Geraakt door God en Zijn Geest dat je danst in de kerk.. In onze traditionele kerk is dat ondenkbaar... maar als ik dit weer lees snap ik niet waarom... Want hoe puur en goed kan het zijn!..
Ook de vrouw van David Michal, snapt er niks van... Ze vind dat hij zich voor schut zette en zich niet als koning gedraagde. Maar David laat zich niet van zijn stuk brengen!... "Ik deed dit voor de Heer!".

Onze avond...
We lezen de geschiedenis vanuit de Samenleesbijbel, daar staan wat vragen bij over de Ark, deze behandelen en praten over hoe heilig de Ark was (die trouwens in deze bijbel de Heilige Kist genoemd wordt). Zo heilig dat geen mens hem mocht aanraken en zou sterven. Zoals dus ook bij de goed bedoelde handeling van Uzza gebeurd. 


Daarna kijken we naar het dansen en de muziek van David. Daar worden we blij van! We zetten muziek aan en dansen en zingen.. Deze 2 nummers deden het goed hier :)




Daarna gaan we aan het knutselen. Ik koos ervoor om dit keer de jongens allebei een ander werkje te laten maken. Thomas gaat aan de slag met de Ark en Matthijs met een dansende David. 


helaas geen perfecte foto...maar ach... geeft niks


Ook plakken we nog iedere week een symbool op onze tijdslijn. 

Links...
Liedjes:Nummer 1 Nummer 2
Werkje 1: Beschrijving en bron Dansende David en Wekblad Dansende David
Werkje 2: Werkblad Ark en Werkbeschrijving en bron Ark
Extra Kleurplaat: Dansen voor de Ark
Afspeellijst YouTube: Het leven van David

5 opmerkingen:

  1. Hoi!
    Volgens mij stond in één vd wetten van Leviticus of Numeri dat de ark altijd gedrágen moest worden..
    k Ben begonnen met de hele Bijbel te lezen op volgorde, het ook meer als Boek te lezen, als Gods verhaal, en niet als míjn stille tijd waar ík vooral iets uit wil halen voor mezelf. 't Is echt een indrukwekkende tocht, moet ik zeggen;).
    Maar je ziet door dat hele verhaal heen ook hoe bijzonder het is dat God na de zondeval enzo überhaupt weer bij Zijn volk wil wonen. Maar in het OT zie je telkens wel dat er ècht afstand is tussen God en de mensen. Hij komt- hóe gaaf- wèl bij Zijn volk wonen, heeft ze intens lief en met héél veel geduld, maar toch blijft er wel afstand en kun je alleen naderen door een offer en allerlei regels om heilig te zijn. Niks onheiligs/onreins mag in de buurt bij God komen, zeg maar. En wat betreft de ark zijn idd super-heilige-regels. Het is niet ff zomaar iets.. Allé, dat wist je vast allemaal al.. maar het floepte ff zomaar uit mn toetsenbord:)..
    Allé, misschien dat ie dus al helemaal niet op een karretje gezet mocht worden?
    Ik zou t nog es na moeten zoeken..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. https://www.eo.nl/beam/geloven/item/onze-heilige-straffende-god/

    Nog ff n linkje, die ik over dit onderwerp vond..
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En jaaa, als antwoord op je vraag.. er is genoeg wat ik niet snap.. Soms kan ik in mn Bijbelleestocht echt een poos peinzen over iets. Het is een waardevolle (maar ook grote) les om het te leren loslaten.. Heere, met mijn westerse hoofd, met mijn miniscule mensenverstandje snap ik dit eigenlijk niet.. Maar ik weet gewoon zeker dat U goed en eerlijk bent, altijd.. ook nu dus..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi!
    Kwam m'n opmerking vervelend over?
    Dat zou ik heel vervelend vinden...
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi , nee hoor! Zie nu dat ik er niet op gereageerd heb!
      Sorry als je dat gevoel kreeg...
      Bedankt voor je antwoorden!
      Groetjes Ilse

      Verwijderen