Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 19 januari 2016

Liefde versus boosheid (Liefde #1)

Deze keer geen serie, de komende tijd zullen we wat losse avonden hebben. Dit omdat het niet heel lang meer duurt voor de lijdenstijd/40-dagentijd start (10 februari). Dan zullen we een grote serie hebben. Voor ons dus nu losse avonden en heb dus ook nog niet helder wat we de komende tijd gaan doen, maar dan kunnen we ons mooi laten lijden door de gebeurtenissen door de week heen.

Boze buien...Dat brengen we gelijk in de praktijk deze week... De gebeurtenissen uit de week. De scholen zijn hier weer gestart en de jongens hebben het weer naar hun zin, heerlijk weer in het ritme met zijn allen... En toch loopt het niet geweldig. De jongens zitten elkaar ineens in de haren. Dat gebeurd wel eens vaker, maar het leek de afgelopen dagen een patroon te worden van snauwen, kibbelen, ruzie en boos doen. Zonder echt aanleidingen. Zijn ze misschien moe van de week? Het weer vroeg uit bed? Het vele fietsen? Of is het een fase? Toen ik zoekend op Geloven is leuk een werkje tegenkwam over de liefde bedekt alles, wist ik het... Dit is het thema voor deze avond!

Liefde bedekt alles...Ik wilde er graag een bijbeltekst aankoppelen. Na even wat zoeken kwam ik op Kolossenzen 3:14 uit


Colossians 3:14, Wear Love, Scripture, Print, Digital Download, Printable, Heart by CraftyCrabtree on Etsy

en bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u 
tot een volmaakte eenheid maakt

Een mooie tekst om mee te starten leek mij zo... Om de jongens een andere houding te leren. Om ze laten zien dat als hun grondhouding liefde is... Liefde om dus over de grommpjes van je broer heen te stappen en er niet vol overheen te gaan. Maar juist in liefde te reageren en proberen in te zien dat hij misschien wel moe is. Dat werkt uiteraard wel 2 kanten op... Tegelijk is het voor mezelf ook weer een les... ben ik moe uit mijn werk gekomen, de jongens mopperend en kibbelend en ik er dan nog eens overheen door ook flink te mopperen. Ahummm maar goed! We gaan dus aan de slag met deze tekst. We gaan liefde aantrekken om een band tot een volmaakte eenheid te krijgen. 

Onze avond...
We beginnen met een stukje toneelspel van Hans en mij. Wij doen de kinderen na. Ze kijken met open mond toe. Daar praten we even over. Het is duidelijk een spiegel voor ze. Daarna lezen we de tekst uit Kolossenzen en praten er nog verder over. 
Dan krijgen de jongens een stuk papier, waar ze op moeten schrijven wat liefde is. Hoe je liefde laat zien aan iemand anders. Wat je juist wel of niet doet als je handelt vanuit liefde. 



We praten over alles wat ze hebben opgeschreven en daarna maken we op een groot blad er een lijst van. De liefdesregels, de jongens en wij zetten onze namen er onder en spreken af te handelen naar deze regels die we zelf verzonnen hebben. De regels krijgen een mooi plekje, zodat we er de komende dagen naar kunnen kijken en elkaar kunnen helpen herinneren. 




Het knutselwerkje van Geloven is leuk maken we terwijl we op youtube naar opwekking luisteren. 



Links...
Knutselwerkje: Liefde bedekt alles

4 opmerkingen:

  1. Mooie avond!!! Ik neem hem van jou over!Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dit komt goed van pas. Ik ga hem overnemen! Vooral dat toneelstukje zal hier wel aanslaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor je inspiratie, Ilse! wij maken er altijd graag gebruik van voor onze gezinsmomenten.
    Groetjes!, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen