Laat de kinderen tot Mij komen!

De mensen probeerden ook kleine kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken. Toen de leerlingen dat zagen, berispten ze hen. Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan!’

dinsdag 9 juni 2015

Serie Reizen van Paulus: Saulus in Damascus (2)

We gaan weer verder met werken over Saulus. De jongens zijn er erg nieuwsgierig naar wat we vanavond gaan doen. We merken goed dat ze deze geschiedenis niet kennen en dat ze daardoor erg getriggert worden. 

Ananias....

Je zou Ananias maar zijn... wat een taak kreeg hij van God. Soms heb ik ook wel eens het idee dat ik iets moet doen, wat niet logisch is... Ananias kreeg een visioen, maar Saulus ook. Ik vind het lastig om uit te leggen wat visioenen zijn... omdat het geen dromen zijn, maar toch lijkt het er wel een beetje op. Tenminste dat denk ik... We leggen de kinderen uit dat het een soort droom is, die echt is en dat je zelf ook zult weten en voelen dat het anders is.




Veranderen....
Vorige week hebben we uitgelegd wie Saulus was voor hij Jezus leerde kennen. De jongens waren geschokt, ze schrokken... vervolgde hij christenen? Sloot hij ze op? Ze snapte in eerste instantie ook niet waarom we dan een family night over hem zouden houden. 



Vandaag lezen we uit boekje 3 "Ananias bidt voor Saulus", daarnaast lezen we ook het verhaal uit Handelingen 9: 10- 22. Omdat het boekje en het volgde boekje niet echt ingaan op zijn verandering en zijn prediking, wilde we dit graag apart erbij lezen.
We behandelen vandaag dus de genezing van Saulus, maar ook zeker zijn verandering.

Onze avond....

We beginnen dit keer niet met lezen, maar met een schaal met wat ijsklontjes. Daarbij pakken we een föhn. We pakken eerst 1 ijsklontje en laten hem smelten met de fohn. Daarna praten we er over. Wat gebeurde er? Het ijsklontje smolt. Het water wat bevroren was, werd weer vloeibaar. Dan lezen we uit de bijbel en het boekje. We leggen de link met de ijsklontjes die smolten. Zo ook met Saulus. Hij veranderd... van christenvervolger... naar zelf christen zijn. Maar hij blijft dezelfde, zoals water en een ijsklontje eigenlijk hetzelfde zijn. 





Zoals zo vaak moet een experimentje nog een keer gedaan worden. Terwijl we het 2e ijsklontje laten smelten, leggen we nog een link. Saulus zijn hart was hard en koud geworden. Door de ontmoeting met Jezus, wordt zijn hart weer zacht en de liefde weer vloeibaar.

Thomas maakt een soort quizje over wat we tot nu toe geleerd hebben. (zie link).





En Matthijs zoekt de verschillen in een plaat van Saulus op weg naar Damascus (ziek link).


Daarna maken we een knutselwerkje, 



met daarin een puzzeltje verwerkt wat duidelijk maakt wat bij Saulus hoorde en wat bij Paulus hoort. (wij houden voor het gemak even aan wat er in de boekjes staat, dat Saulus de oude mens is en Paulus die nieuwe mens).



We plakken nog een voetstapje op de koffer 



en we plakken vandaag ook voor het eerst een sticker op de koffer.




Links...

Knutselwerkje: Saulus-Paulus
Quizje en zoek de verschillenplaat: Kerkboekje en scrol naar Handelingen 9 (SV) en print het bovenste boekje die bij Handelingen 9 hoort (zijn er 2, ik gebruikte alleen de eerste)
YouTube Playlist: Paulus reizen
en ook de voetstappen en sticker links voor op de koffer:
Voetstappen: Download 
Stickers: Plaats-stickers voor op de koffer

2 opmerkingen:

  1. Dat is zo mooi! Hoe lang duurt zo'n les-moment? Ik vind het erg knap, vooral ook al die proefjes en dingen erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verschilt per avond. Maar meestal tussen de 3 kwartier en een uurtje...
      Bedankt! En die proefjes en dingetjes zijn vaak het lastigst te vinden / te verzinnen...
      Liefs Ilse

      Verwijderen